Los bericht bekijken
Oud 1 maart 2014, 21:36   #302
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Laat me eerst beginnen door te stellen dat grote invloed van de Griekse filosofie vanzelfsprekend wat later begon dan de tijd waarin de apostelen of Paulus leefden. Alhoewel de oude teksten ons doen vermoeden dat de tweespalt tussen het Joodse denken en het Griekse denken al zeer vroeg aanwezig moet zijn geweest wanneer we de geschiedenis van Stefanus lezen en de Brief aan de Galaten. Langzaamaan zullen de oorspronkelijke joods christelijke leringen zich meer zullen hullen in Griekse denkvormen.
Enige invloed van Griekse filosofie op de leer van de christenen zal ik niet bij voorbaat uitsluiten. Maar het is niet zinnig daar een punt van te maken als het niet duidelijk aantoonbaar is. En tot dusver zie ik geen goede argumenten voor deze these. Moet ik nu zelf op zoek gaan naar argumenten in de geschiedenis van Stafanus en in de Galaten brief?

Citaat:
Nu kan men Paulus en ook Johannes niet of moeilijk gaan beschouwen als mensen met een grondige filosofische opleiding , noch dat ze beslagen zouden zijn in de Griekse wijsbegeerte. Maar hun Umwelt waarin ze dagdagelijks leven is Grieks. En het zou zeer goed kunnen dat Johannes de term ‘logos’ onrechtstreeks overgenomen heeft van Aristoteles via Philo van Alexandrië (‘logos’, als een goddelijk principe dat de hele werkelijkheid doortrekt). Beiden gebruiken de logos als allereerste begin. De inleidende tekst van Johannes vertoont gemeenschappelijke punten met de opvattingen van Philo hieromtrent. Philo als joodse exegeet richt zich naar het Oude Testament , maar hij gebruikt Griekse filosofische redeneringen om zijn stellingen te ondersteunen. Heel subtiel komen deze metaforen, concepten en dergelijke het christelijk denken binnendringen. Of zoals A. Jaeger het zegt : (Greek thinking), 'from the beginning in a very practical from, inseparable from life himself’. Daarbij komt dat Johannes meer dan waarschijnlijk woonde in een gnostische omgeving waar het Griekse denken adherent was. Onnodig te zeggen dat, wanneer wat later de christelijke apologeten zich richten tot de buitenwereld, ze hun geschriften zullen opstellen volgens de normen van de Griekse rethoriek. Zij zullen dan ook het christendom voorstellen als een goddelijke wijsbegeerte en alles zal tenslotte uitmonden in een Helleense interpretatie van het christendom.
Philo is helemaal niet zo duidelijk over 'logos'. Maar hij doet beslist geen moeite om het Joodse denken aan te passen aan het Griekse denken. Het is eerder precies andersom. Zoals ik hierboven al opmerkte, volgens Genesis schiep God de aarde en alles wat er op is door te spreken. "En God sprak er zij licht en er was licht". Dat God schept en handelt door het woord (door te spreken) daarvan getuigen ook de joodse profeten in hun visioenen. En verder vind ik dat men alleen van een vreemde (eventueel Griekse) invloed kan spreken als een opvatting van het NT niet strookt met het OT. Dat is met logos uit Johannes 1 niet het geval. Johannes introduceert logos als de scheppende kracht van God, als God zelf, waardoor alles is gemaakt. Deze God is voor zover ik kan nagaan in de Griekse wereld niet bekend. In de eerste eeuw moeten de Grieken deze scheppende God nog leren kennen van de Joden. Dus ...
Piero is offline   Met citaat antwoorden