Los bericht bekijken
Oud 2 maart 2014, 11:58   #314
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wanneer Paulus zegt dat we een geestelijk lichaam hebben hebben dat niet sterft (1), dan zijn er geen twintig interpretaties mogelijk.
(1): Dit staat niet in uw uit citaat 1 Kor. en geen wonder, Paulus zegt dit nergens.

Citaat:
De 'Geest' echter van het 'spreken in tongen', dus de Heilige Geest die zich soms manifesteert, is een tijdelijke in bezitname van de mens door laten we maar zeggen 'de goddelijke kracht'. Die blijft ook niet. Die gaat weg na een tijdje. Die 'kracht' kan ook ter hulp geroepen worden om bijvoorbeeld iemand te genezen. Maar die heeft niets te maken met het begrip 'ziel'. We vinden zulke opvattingen van de 'geest als goddelijke kracht' nog een beetje in de huidige zogenaamde 'Pinkstergemeenten'.
Dat is uw dan begrip van het werkwoord wonen met betrekking tot de boven aangehaalde teksten van Paulus. Volgens mij heeft u het mis en dachten de eerste christenen minder gecompliceerd dan u dat hier doet.

Citaat:
Eigenlijk moeten we een onderscheid maken tussen drie begrippen:
a)de Geest (=de geest Gods)
b)de geest (= de levensadem eigen aan elke mens). Een begrip dat we bij de Joden terugvinden.
c)de ziel (psychè): het geestelijk lichaam dat in principe onsterfelijk is.Dat laatste kende de joden niet. Voor zover ik weet. Maar misschien kunt u me verbeteren.
We hoeven geen academische discussie starten over 'Heilige Geest' naar aanleiding van uw voorgaande opmerking over "Rom,8:11 (en in andere 'brieven')". Noch in dat vers noch ergens anders in de bijbel wordt "een typische dualistische Hellenistische filosofische" gedachte over de ziel geïntroduceerd. Leest u dat vers nog eens goed en vertel mij waar in het Griekse denken de verhouding tussen God en mens voorgesteld wordt als die van vader en kind?
"Als de Geest van Hem die Jezus heeft opgewekt uit de doden in u woont, zal Hij, die Christus uit de doden heeft laten opstaan, ook uw sterfelijk lichaam levend maken door de kracht van zijn Geest, die in u woont. .U hebt een Geest van kindschap ontvangen, die ons doet uitroepen: Abba, Vader! [16] De Geest zelf bevestigt het getuigenis van onze geest dat wij kinderen zijn van God, ..."
Piero is offline   Met citaat antwoorden