Los bericht bekijken
Oud 10 februari 2019, 16:11   #8
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat bancontact en kredietkaarten redelijk goed marcheren.

En als ik al eens in een wachtrij sta in een warenhuis, dan heb ik altijd de pech om achter een oud wijveke te staan, die veel tijd nodig heeft om te horen hoeveel ze moet betalen, dan haar handtas te openen, dan haar portemonnee te zoeken, dan haar biljetten te tellen, en dan haar muntjes allemaal te sorteren.

Stel je eens voor welke veiligheidsmaatregelen nodig zouden zijn, als iedereen terug alles met cash zou betalen.
Enig idee hoeveel de omzet is van een zaterdag in een grootwarenhuis?

Afijn, ik ben voorstander van de cashloze maatschappij.
Er kan nog altijd gewerkt worden om de techniek te verbeteren. Vb. als er een nationale panne is, om toch lokaal alle verrichtingen te kunnen opslaan op de lokale server ...
Oudere mensen sukkelen meer met alles, bijgevolg is uw argument hier specifiek flut.

Veiligheidsmaatregelen die meer kosten dan hun electronische equivalenten?

De enigen die ik zie sukkelen met cash zijn van die luiwammes, die 10 keer gemak kiezen door met "grootgeld" te betalen, om dan hun geaccumuleerde berg kleingeld in 1 keer kwijt te pogen raken.
En zitten te babbelen in de wachtrij, ipv al te schatten hoeveel te betalen en hun cash te checken.
En bedelaars.
Zo elk halfjaar zie ik zo 1 voor me.
Dat electronisch betalen echter, X kaarten Y keer insteken, vaak wat cash bijvragen, elke week.

Ik heb niks tegen elektronische betalingen en niks tegen cash.
Maar er zijn luitjes die wèl tegen iets zijn, die noem ik aggressors/dwingelanden. Die hebben altijd een motief en meestal is die heel wat minder fraai dan "ideologie".

Enige onafhankelijkheid van systemen die zij gemakkelijk kunnen dwingen, lijkt me daarom nuttig.
Cash, is zo een onafhankelijkheid. Er zijn geen derden, ongeacht kwade wil of wanpresterend, nodig voor de betaling.


Ik, heb nooit een betaalkaart gehad. En passeer de kassa nog sneller dan de bankkaartluitjes. Terwijl ik wacht reken ik uit hoeveel ik moet betalen.
Ik koop aantallen producten zelfs zodanig dat ik mijn geld < 1 euro kwijtraak.
Ik tel dat < 1 euro geld al voor de kassa, en zelfs voor ik de winkel binnenga, opdat ik onafhankelijk zou zijn van de variabele lengte wachtrij, dus al dan niet meer tijd om dat te doen.
Als ik 2.44 of 10.44 moet betalen, geef ik die .44 toe. Enz. Het werk voor de kassierster wordt zo een minimum. Even rap als de bankkaartlezer klaar voor input te zetten.

Zoveel moeite is het allemaal niet.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 10 februari 2019 om 16:21.
Erw is offline   Met citaat antwoorden