Los bericht bekijken
Oud 20 juli 2008, 15:02   #10
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Ik zei dat het voor mij (persoonlijk) niet uit maakt welke taal die gemeenschappelijke taal zou zijn. Bij Engels zouden de Engelstaligen inderdaad een voordeel hebben, bij Esperanto hebben degenen die nu al Esperanto spreken een voordeel, so what... Voor mijn part nemen ze Engels, Latijn, Esperanto, Chinees, Inuït of Swahili (of nog een andere taal), er zullen altijd mensen zijn die het al spreken en dus een voordeel hebben.

Het principe van die gemeenschappelijke taal primeert voor mij boven de keuze van de taal. Het zou doodzonde zijn om dat principe te laten vallen gewoon omdat de keuze van die gemeenschappelijke taal je niet volledig aan staat.
Je hebt volkomen gelijk : men moet gewoon de voor- en nadelen van elke taal af te wegen. Historisch hebben diverse kunsttalen reeds gepoogd de "troon" aan het Esperanto te ontrukken (Ido, interlinga, Volapük enz..). Want ja : de "natuurlijke" talen hebben allemaal in meerdere mate hun moeilijkheid om ze te leren tegen. Het is een discussie onder linguïsten, die op zich misschien boeiend is, interessant is en blijft de uiteindelijke keuze.
(die in feite reeds lang door de hoofdmoot van de wetenschappersz gemaakt is).
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden