Los bericht bekijken
Oud 13 juni 2017, 22:03   #274
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Bovendien blijkt uit geschriften uit die tijd dat zelfs een zogenaamde zelfde Nederlandse taal van de mensen uit het Noorden niet altijd herkend en erkend werd als dezelfde taal die de anderen uit het Zuiden spraken. Ik heb het al vaak aangehaald en doe het nu nog even. Jan Frans Willems (nochtans een orangist en dus zeker een onverdachte bron) zegt dit zelfs openlijk in 1824:

"De meesten (de Vlamingen) geloven dat hun het Hollandsch even vreemd zy, als het Hoogduitsch, of eenige andere aanverwante tael.
..,enz.
Weeral subjektiviteit door weglating:
1° Ge licht iets uit zij kontekst.
2° Ge citeert niet eens de volledige zin, die luidt: "De meesten (de Vlamingen) geloven dat hun het Hollandsch even vreemd zy, als het Hoogduitsch, of eenige andere aanverwante tael, schoon zy het eerste beter kunnen verstaen en het aennemeyker achten".
Het eerste, het Hollands dus, kunnen ze beter verstaan en is hun aannemelijker.
Maar dat dan nog terzijde. Bedoelde Willems met "Hollands" het Standaardnederlands, of bedoelde hij het dialekt uit Holland ? Of weet ge dat niet ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden