Los bericht bekijken
Oud 18 juni 2022, 22:22   #118
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.441
Standaard

De laatste maanden zocht ik wat rond naar alternatieven voor het eten dat ik al decennia at, zeer beperkte aantal producten, altijd dezelfde, die nu echter flink in prijs stegen. Mijn energetisch voornaamste eten zelfs maal twee.
Al het gezonde, en enigszins gemakkelijk meeneembare is zoveel duurder, en mijn manier van nogal fysiek leven vereist nogal eten 'langs de baan' om zwart beeldvorming na een trap op, of van gebukt naar rechtop, te vermijden.
Maanden terug besloot ik om pure chocolade te proberen.
Probleem is dat de hoge cacao gehalte producten rap 15-20 euro de kilo kosten.
En de "gewone" fondant van Colruyt, de helft suiker bevat, wat klooie is om een heel aantal redenen. En ook, dat chocolade neigt tot sneller doorschuiven, en zo rapper met lege maag / zonder energie.
Gisteren heb ik eens een tijd rondgekeken in een Colruyt.
Meer bepaald het rek chips. Die van hun huismerk waren (voor mij) verrassend goedkoop. De fondant chocolade kostte 75 cent voor 200 gram dus een kleine 4 euro de kilo, met een verbrandingswaarde van 5180 kcal per kilo, waarvan dus de helft instant als suiker.
Ik vond gisteren paprika chips, 200 gram zak, voor 60 cent, dus 3 euro de kilo, met een verbrandingswaarde van 5340 kcal per kilo, waarvan maar een grote 4% instant als suiker. Vanavond voor het eerst gekocht, ik voelde me opnieuw moe, avanceerde niet met mijn fiets, en merkte dat snelle hoofdbewegingen mijn zicht verduisterden. Ik heb een halve zak opgegeten, dat is nu dus 4 uur geleden, waarvan ik 1 uur erna heb gefietst, en ik voel me nog steeds energiek. Samenstelling is 60% aardappelen en 33% zonnebloemolie, maar een tiende daarvan verzadigd. Alleen die aardappelkoolhydraten, zijn weliswaar geen suiker, maar toch hoog "glycemisch", volgens wat ik las. Dus ik weet niet in hoeverre ze minder gevaar zijn dan suiker.
Chips zijn ongezond, is het idee dat ik totnogtoe had. Maar het zijn plantaardige, geen dierlijke vetten. Er zijn dus enige pro's, en ik weet niet wat termijngevolg kan zijn.
Voor mijn fietsenergie, zijn ze alleszins vandaag bewezen als de job doende. Veel langer doende, dan bij de chocolade. Ik denk dus dat ik de laatste ga vervangen door de chips, en zien wat het geeft. Ze zijn energetisch goedkoper dan chocolade, en de energie is ook langer geleverd. Compact, gemakkelijk mee te pakken, heel schaalbaar te eten, in tegenstelling tot beleg bij hitte, sneden brood die plakken en uit elkaar vallen, zulke praktische klooierij.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden