Los bericht bekijken
Oud 25 april 2019, 12:02   #64
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
In mijn hypothese zou er geen watertekort zijn. Ontziltingsinstallaties, weet u wel?

U maakt dezelfde denkfout als mensen die oproepen om spaarzamer te leven op vlak van energieverbruik.

Uiteraard kan men zuiniger leven (mijn energie- en waterverbruik ligt trouwens ver onder het gemiddelde in Vlaanderen), maar het is een illusie om te denken dat de gemiddelde mens binnen 40-50 jaar minder energie zou verbruiken. Door meer technologie, zal de gemiddelde mens véél meer energie verbruiken.

En dat is helemaal geen probleem. De hoeveelheid water is onuitputtelijk en de hoeveelheid energie die wordt geleverd door de zon ook (indien men afstand neemt van het feit dat de zon ooit zal verdwijnen).
Zou ... zou ... er zou zo veel kunnen. Het gaat erom wat is.

Zout water kan men perfect ontzilten met CSP centrales; 2 vliegen in één klap dus. Een men heeft een zonne-energie centrale en deze kan water ontzilten. De inplanting moet dan wel gebeuren nabij zeeën.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
U maakt dezelfde denkfout als mensen die oproepen om spaarzamer te leven op vlak van energieverbruik.

Uiteraard kan men zuiniger leven (mijn energie- en waterverbruik ligt trouwens ver onder het gemiddelde in Vlaanderen), maar het is een illusie om te denken dat de gemiddelde mens binnen 40-50 jaar minder energie zou verbruiken. Door meer technologie, zal de gemiddelde mens véél meer energie verbruiken.
Spaarzaam zijn is sowieso steeds aan te raden. Door nieuwe ontwikkelingen kan men ook veel energie besparen en het is best mogelijk men minder verbruikt in de toekomst dan vandaag. Wat dacht u van het verschil tussen een gloei - en LED lamp; 35 Watt tegen 3.5 Watt. Of de normen voor nieuwe woningen die tegen 2020 energie neutraal moeten zijn?

Dat zijn verschillen tussen hemel en aarde.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden