Los bericht bekijken
Oud 2 december 2007, 23:06   #30
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Probleem was dat de Duitse plannen veronderstelden dat de Russische mobilisatie pas zou beginnen nadat ze in het Westen België en Frankrijk waren binnengevallen. Helaas voor hen was de mobilisatie in Rusland ongeveer een week eerder begonnen.
Tja, un petit café nemen op de Place Montmartre zat er dus niet weer in.

Citaat:
Dat betwijfel ik. Iedereen ging er van uit dat België zich zou verdedigen. Het niet doen zou onaanvaardbaar zijn geweest.
Als België zich niet had verdedigd, waren er nog altijd de burgers. Gesterkt door de 100.000 geweren die uiteraard miraculeus verdwenen zouden zijn en niet in één of ander Polderdorp in de modder zou liggen wegkwijnen tot één der dagjestoeristen's kindje er op zou trappen.

Citaat:
Als ik me niet vergis berustte dat op een misverstand. De Franse gevolmachtigde had zelf de terugtrekking op Frans grondgebied voorgesteld.
Misverstanden, ja, dat maakt de geschiedenis.

Citaat:
De schuld voor het oorlogsgeweld op Albert I schuiven is wel erg laag. Feit blijft dat België geen keuze had dan zich te verdedigen. Een commissie in 1851 had trouwens bepaald dat België een leger mocht hebben, niet om een inval te kunnen afslaan, maar wel om een inval te vertragen totdat de machten die België's neutraliteit garandeerden arriveerden, wat België ook deed tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het is in feite deze doctrine die België veroordeelde. Een neutrale macht die over een leger beschikte en toch niet poogde de vijandelijke opmars te stuiten was geen neutrale macht. Daar België over een leger beschikte had het geen keuze dan zich te verdedigen. België moest haar neutraliteit respecteren.
Dat kan goed zijn, dat is blijkbaar je goede mening. Ik deel ze niet, we kunnen oeverloos hetzelfde blijven zeggen.

Wat we niet gaan doen, en ik neem er een glas water bij.

Citaat:
Als we de Duitsers hadden laten passeren dan waren de Britten ons ook niet ter hulp gekomen. Dan waren er twee mogelijkheden voor België: ofwel won Duitsland en werd België een Duits protectoraat, ofwel wonnen de Britten en de Fransen en zou België zwaar gestraft zijn na de oorlog.
Daar ben ik het niet mee eens. Denemarken is ook niet gestraft geweest na de Tweede Wereldoorlog, integendeel; en Duitsland had niet ambitie noch kunnen om België in te lijven.
lombas is offline   Met citaat antwoorden