Discussie: Kansberekenen
Los bericht bekijken
Oud 21 oktober 2019, 04:26   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dit komt grofweg op mijn uitkomst overeen. Toch niet zo moeilijk wel ?
Het punt is dan wel dat het de grootvader kan zijn die Mieke heet, he.

Maw, dat is het antwoord op de vraag: "stel dat we een dorp hebben met 80 000 inwoners die in groepen van 6 mensen werden opgedeeld en met de kansverdelingen van namen zoals eerder weergegeven, welke is de kans dat die groep 1 mieke, 1 Joop .... bevat, en hoeveel van die groepen verwachten we gemiddeld gezien in dat dorp.

Dat is wel heel erg anders dan de originele opgave, nee ?

Citaat:
Waar haal jij nu weer de fantasie vandaan om die gemeente in groepen van 6 op te delen. Het kan best zijn dat er maar 1 groep bestaat van 6 personen, maar dat heeft totaal geen invloed op de vraag hoeveel keer deze cluster van namen in een gemeente van 80.000 leden kan voorkomen.
Eh ? Dan is dat een totaal ander antwoord. Je wil dus weten, in een groep van 80 000 personen, wat de verwachtingswaarde is van het aantal verschillende combinaties van 6 daaruit, die de naamcombinatie hebben die je opgaf.

Wil dat zeggen dat als we in dezelfde groep, enkel Joop vervangen, dat weer een andere groep is ? Bijvoorbeeld, zijn er al minstens zoveel groepen als er Jopen in het dorp rondlopen, want die kunnen elk van hen, de plaats innemen van de originele Joop, en dan hebben we weer een andere combinatie, voor elk van die Jopen, met dezelfde 5 andere personen ?

Citaat:
Goed, en wanneer is het evident dat er zoveel mogelijk onderlinge verbanden zijn ( vader, moeder, kinderen, aangetrouwde leden e.d. )? Als er binnen de 80.000 leden in deze gemeente de kans bestaat van eenzelfde namencluster.
In deze uitkomst kan dit enkel als het bevolkingsaantal van deze gemeente boven de 240.000 zou bedragen. Enkel d?*n !
Hoezo ? Wat ook de uiteindelijke vraag was (want het lijken verlopende doelpalen te zijn), uiteindelijk hebben we het hier over een VERWACHTINGSWAARDE van een aantal groepen.

Jij lijkt te denken dat die verwachtingswaarde groter dan 1 moet zijn opdat het voorval zo realiseren, en dat als die verwachtingswaarde groter is dan 1, die zich dan zeker realiseert. Niks is minder waar.

Stel dat ik een kans heb van 1 op 10 om een auto ongeluk te hebben. Wil dat zeggen dat ik de 9 eerste keren geen ongeluk zal hebben (de verwachtingswaarde van het aantal ongelukken op 9 ritten is 0.9 he) en de 10de keer gegarandeerd een bluts heb (de verwachtingswaarde van het aantal ongelukken op 10 ritten is 1, he) ?

Nee, ik kan al een ongeluk hebben als ik 3 keer ben gaan rijden (met een verwachtingswaarde van aantal ongelukken gelijk aan 0.3), en ik kan zelfs blutsvrij zijn met 15 ritten (met een verwachtingswaarde van ongelukken van 1.5).

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2019 om 04:33.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden