Los bericht bekijken
Oud 25 december 2016, 23:14   #39634
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Helaas voor u, dit speelt al eeuwen. Taal is nooit als zodanig van invloed geweest.
Vergis u maar niet !

Ik verwijs daarbij bijvb. naar het taalgemengde graafschap Vlaanderen, waar :
- ten tijde van het "zelfstandige" graafschap, de Rekenkamer van Rijsel werd gesplitst, en er een Dietse kamer werd opgericht te Oudenaarde, en dat een half millennium voor de splitsing van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde.
- ten tijde van de Bourgondiërs, er regelmatig taaleisen werden geformuleerd door de Dietsers aan de hertogen, en dat in gans het hertogdom.
- ten tijde van de 17 provinciën het Dietse Vlaanderen en het Waalse Vlaanderen elke een eigen vertegenwoordiging hadden in de Staten-Generaal te Brussel en dat bijna een half millennium voor de splitsing van de Belgische provincie Brabant !

Ik verwijs bijvb. ook naar het taalgemengde prinsbisdom Luik (bestaande uit het Dietse graafschap Loon en het eigenlijke Waalse prinsbisdom Luik ) waar de taalspanningen niet uit de lucht waren, mijn beste Pajoske.

Het zou interessant zijn van eens een studie te maken over de "kommunautaire kwestie" door de eeuwen heen.
Citaat:
Als taal bepalend is dan behoren ook Surinamers in Suriname eveneens tot het ganse volk.
In dat geval kan ook in Suriname de inwoners de Nederlandse nationaliteit toegewezen worden.
Ik ben daarin zeer konsekwent en antwoord daar volmondig ja op verwijzende naar de definitie van het volksnationalisme: "Een volk wordt door volksnationalisten omschreven als een groep mensen met een gemeenschappelijke taal, cultuur en geschiedenis. Hieruit volgt dus niet noodzakelijkerwijs dat ook de etniciteit of de religie, godsdienst of levensbeschouwing dezelfde moeten zijn, ...."

IK ben echter zeer huiverig over het gebruik van het konseptuele begrip volk. Dat is een oeverloze diskussie zonder begin en zonder einde, die bovendien kontraproduktief is en integendeel slechts kan uitdraaien op een punt voor onze kulturele tegenstander.
Merk in dat verband op: Het Front Des Francophones versus Nieuwe Vlaamse Alliantie en het Vlaams Belang. Helaas Vlaams, en dat ipv van het Belang der Nederlandstaligen of een Nederlandstalige Alliantie.
IK fokus op een taalgemeenschap hetgeen een konkreet gegeven is, en we zouden beter terzake iets leren van dat FDF, dat we nu enkel maar voeding geven om ons te beschuldigen van racisme.
Citaat:
Ken een politieke partij die er faliekant tegen zou zijn
IK heb dan ook in een post hierboven reeds enige reserve geuit tegen Wilders.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 december 2016 om 23:37.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden