Los bericht bekijken
Oud 22 april 2019, 17:41   #8
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Trouwens ik heb zelden cash geld op zak & mijn bankzaken lopen zo goed als altijd digitaal.

Louter en alleen voor de hypotheek moet ik nog op een kantoor zijn. En dat is...zeldzaam.
Bankkantoren hun functie zal nog enkel rond advies draaien, over 2 zaken : kredieten en beleggingen. En dat kan uiteraard best op afspraak. Het zijn de enige bancaire functies die rendabel zijn, en mensen willen daar discretie over. Voor giraal verkeer heb je geen kantoren nodig zoals je zelf concludeert.
De open kantooruren worden nu jammer genoeg nog voor 80% gemonopoliseerd door mensen die niet mee zijn/kunnen. Die nog met hun papieren overschrijvingen willen binnenkomen, praatje willen maken over de domiciliëring van rekening X of Y en andere tijdvreters.

Intern zijn dat ook verschillende beroepen : met de typische balie bediende vooraan in de bank ben je niets van zodra je wat advies wil over een belegging of een krediet. Die kennen in het beste geval enkel de basis.
Dat is de reden dat banken maximaal inzetten op afspraken : dan kun je de klant plaatsen bij iemand die wel dieptekennis heeft van beleggingen of kredieten.
Maar de modellen en experimenten die men nu voert tonen aan dat die transitie niet zo eenvoudig is : veel klanten zien het bezoek als een one stop shopping en komen dan toch nog met een hoop kloterijen rond doorlpende opdrachten, betaling X of Y, 'ik vind mijn uittreksel niet meer', 'ik wil meer dan 600 euro afhalen, hoe doe ik dat' enz enz.
Al die basiszaken gaan naar homebank, en voor diegenen die in de huidige eeuw leven naar hun smartphone.

Maar de pogingen van banken om via call centers ook de adviesfunctie rond beleggingen weg te trekken van lokale kantoren falen big time, zijn extreem duur en brengen nauwelijks resultaat op. Ook rond kredieten levert dat meer zever op dan resultaten. Dat is en blijft people business.
(2 van de grootbanken dwingen nu dat deel van hun personeel dat wel kennis van zaken heeft rond beleggingen en kredieten om mee te draaien in een shift tot 21 of zelfs 22u). De resultaten zijn desastreus.
De komende jaren zullen een verdere afbouw van lokale kantoren kennen, meer en meer op afspraak en de zever & quatsch over 'mijn kaart werkt niet e.d. gaan geoutsourced worden'.
De markt & de klant heeft massaal gekozen voor een 'gratis' model : de gratis zichtrekening en al wat daar rond hangt. Het logische gevolg daarvan is dan ook dat de backoffice daar geen tijd meer kan/mag in steken aangezien het een pure kostenpost is geworden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden