Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2020, 21:24   #11
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Hoe Philippe Van Parijs met zijn "Maximintaal" en "Taalterritorialiteit" de nagel ..

...op de kop slaat.

Van Parijs ziet dat anders. “‘Elk zijn eigen taal spreken’ klinkt mooi. Maar als de ander je niet begrijpt, schakel je over naar een taal die hij wel begrijpt.
In dat geval delft het Nederlands altijd het onderspit”, stelt hij. Het Frans is in die constellatie namelijk altijd wat hij de ‘maximintaal’ noemt: de Vlaming spreekt wel een beetje Frans, de Waal slecht Nederlands, en dus zullen drie Vlamingen en één Waal vrijwel altijd Frans spreken. “Door Engels te spreken voorkom je dat één van de twee talen dominant wordt.”

Dit mechanisme van de maximintaal verklaart ook waarom Vlaanderen officiëel eentalig is en moet blijven, legt hij uit. “Vlaanderen heeft zijn ‘taalterritorialiteit’ nodig. Als men daar toestaat dat anderstaligen er in het openbare leven in het Frans of het Engels kunnen functioneren, zullen deze talen op den duur het Nederlands verdringen. Dan krijg je een vicieuze cirkel waarin de dominante taal steeds dominanter wordt.”

Naast de link van de topicstarter voeg ik deze bij dit onderwerp; een interview met Van Parijs in BRUZZ:
https://www.bruzz.be/politiek/philip...mst-2018-06-28
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 februari 2020 om 21:42.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden