Discussie: Vlaggen VL-NL
Los bericht bekijken
Oud 19 juni 2010, 21:29   #30
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Mijn 'bezwaar' tegen dit soort voetbalvlaggen is dat er potsierlijk wordt omgesprongen met oude en serieuze symbolen.

Ten eerste staat er 'Holland' op al die vlaggen. Waarom? Tot nader order heet dat land onder Oranje nog steeds "Nederland". In mijn paspoort staat zelfs "Koninkrijk der Nederlanden". "Holland" - en ik herhaal dat nog maar eens uitentreuren - is een Randstedelijke provincie. Pars de toto.

Ten tweede is de leeuw verkeerd afgebeeld. De Nederlandse leeuw draagt nog altijd een zwaard en een bundel met zeven pijlen. Dat zijn dé Nederlandse symbolen bij uitstek:





De bundel met zeven pijlen herinnert aan de Zeven Verenigde Provinciën (Gelderland, Holland, Utrecht, Zeeland, Friesland, Overijssel en Groningen).

Dit soort 'vlaggen' beschouw ik daarom als een regelrechte aanfluiting.
Had de leeuw oorspronkelijk niet meer pijlen vast? Ik meen oorspronkelijk 17, het was namelijk een symbool voor de gehele Nederlanden met Karel V als landsheer. Persoonlijk had ik het een beter symbolisch gebaar van Willem I gevonden dat hij in 1815 het aantal pijlen had aangepast tot 17.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 19 juni 2010 om 21:30.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden