Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2009, 11:39   #17
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Privatisering van openbaar vervoer, ben ik niet voor. Ik ben het deels eens dat de subsidies nu niet optimaal aangewend worden, maar toch vooral niet vergeten dat er veel mensen (ouderen, lage sociale klasse) voor hun mobiliteit afhankelijk zijn van openbaar vervoer. Ik vind dat openbaar vervoer moet beoordeeld worden op bereikbaarheid eerder dan in functie van #reizigers. Als ik het goed begrijp stel je als alternatief een veredeld taxi-systeem voor, deels betaald door de rijke klassen (dan toch welvaartsspreiding, helemaal voor!). Ik denk dat dit toch nog een stuk duurder is dan een openbaar vervoer netwerk.
Een systeem van (al dan niet gesubsidiëerde) taxi's zou toch wel eens heel wat geodkoper kunnen zijn dan veel van het huidige OV. Ga eens kijken kijken wat voor OV men in landen heeft waar de overheid de middelen om het te subsidiërem moet heeft. Wat vind je daar? Taxis. En vaak goedkoper dan bus of trein bij ons.

Bij De Lijn komen slechts 5% van de inkomsten uit de verkoop van vervoersbewijzen. Dat betekent heel eenvoudig dat voor elke euro die je aan de buschaufeur geeft de belastingbetaler er nog eens 19 bij legt. En dat is voor heel Vlaanderen. Op het platteland zal het nog extremer zijn. Ik moet hierbij denken aan een busondernemer uit Noord Nederland die ooit verklaarde dat hij alle vaste klanten van een bepaalde lijn gratis een auto zou aanbieden als hij de lijn mocht sluiten. Zoveel geld moest er bij...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden