Los bericht bekijken
Oud 22 februari 2021, 00:14   #1262
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Gezien het bovenstaande, vanwaar die bekommernis om het weefsel van de maatschappij ?
Omdat ik niet denk dat vrij moorden het weefsel van de maatschappij zo erg zou aantasten als de bandietenstreken die nu al een jaar aan de gang zijn. Ik denk zelfs dat het dat weefsel zou versterken en structureren, en vooral, beschermen tegen "gangreen".

Ik denk dat vrij moorden nodig is om juist dat soort waanzin kunnen te stoppen. Maar ik denk ook dat vrij kunnen moorden heel snel tot akkoorden tussen burgers aanleiding geeft, waarop men dan een contractuele gedistribueerde summiere regelgeving kan plaatsen, die, inderdaad, door het vermoorden van overtreders in stand gehouden wordt. Een MAD doctrine op individueel niveau dus. En dat is volgens mij heel gezond voor het weefsel van de maatschappij.

Met andere woorden, ik denk niet dat men door moorden vrij te laten, tot veel moorden zou komen uiteindelijk. Maar het zal veel en veel gemakkelijker zijn om machtsmisbruiken te beteugelen op een nogal radicale manier.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 februari 2021 om 00:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden