Discussie: Energie
Los bericht bekijken
Oud 25 juli 2008, 07:50   #84
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Er zijn bij GROEN?, ook in de leiding nog heel wat mensen die brandstof onmogelijk duur willen maken om de consumptie en daardoor de vervuiling te beperken.
Dat is niet mijn standpunt. Overdaad schaadt? Natuurlijk. Maar Overdaad bestrijden kan je steeds op twee manieren. Of door het verbruik te verminderen of door het aanbod te verhogen.
Hallellulja! Op het vlak van energie zijn de vooruitzichten bijzonder goed.
Afdoende en propere energie zijn zowat binnen handbereik. Tenzij de vooruitgang op wetenschappelijk en technisch vlak op dit eigenste moment stilvalt uiteraard.
Ik betwijfel dat.
Dat in de nabije toekomst niet iedereen een wagen zal kunnen kopen laat staan een privéjet is nogal logisch denk ik.
Dat de overgrote meerderheid van de westerse bevolking in zodanige honger leefde dat ze er bij bosjes van omkwamen is ook ooit logisch geweest.
Ben ik even blij dat dit nu niet meer het geval is, tenzij men bewust kiest om buiten de gemeenschap te leven.
Ik geloof in het menselijk vernuft en heb de mensheid nog niet afgeschreven.
Stel, en dat moment zal vroeg of laat komen, dat we er in slagen om goedkope en hernieuwbare energie in die omvang aan te maken dat we alles er op kunnen laten draaien.
Dan zou het vervaardigen van materialen voor voertuigen exponentieel goedkoper zijn.
Ongetwijfeld zal men nog meer dan nu in staat zijn ertsen te vervangen door andere materialen.
De energie die nodig zal zijn om de voertuigen aan te drijven zal ook exponentieel goedkoper zijn want niet meer van grondstoffen afhankelijk en dus van schommelingen in aanbod gevrijwaard.
De enige logische uitkomst is dat meer mensen zullen in staat zijn zich een voertuig te veroorloven net zoals er nu veel meer mensen zijn die zich brood, melk en zelfs vlees kunnen veroorloven dan dat er dat vroeger waren.

Ecologisch denken is voor iedereen iets verschillends.
Ecologisch denken gaat aan de ene kant van de schaal van geite-wollen-sokken-mieke-vogels-gedoe over defaitistisch doemdenken tot aan een positieve kijk op de toekomst gebaseerd op het menselijk kunnen aan de andere kant van de schaal.
Het feit dat ik uw ecologische visie niet onverdeeld onderschrijf geeft u nog niet het recht om te stellen dat ik niet weet wat ecologisch denken is.
Vrijheid van mening op dat vlak is vooralsnog nog niet verboden...
Ik hoop dat dit zo blijft.

Claessens: uw punt is juist dat ecologisch denken voor iedereen iets verschillen is, maar uw toekomstvisie over energie en auto's is wel een beetje erover.

In elk geval uw grenseloos optimisme en dat exponentiele is een verkeerde redenering. Techniek is iets die evolueert, maar niet exponentieel, eerder discreet en stapje met een keer. En met de huidige communicatie en informatieuitwisseling gaat het beter en sneller, maar de stapjes worden eventueel ook kleiner of minder belangrijk.

Neem van mij maar aan als er 1Miljard mensen met een auto rijden (dat was het getal rond 2000) en morgen willen 2Miljard mensen (+Indie en China) met een auto rijden dat je weldegelijk het verbruik zult moeten halveren.... Dus de auto's die nu 6liter verbruiken zullen maar 3 liter mogen verbruiken. En als ze 1.5liter koolzaadolie + 1liter diesel verbruiken dat zal het model zijn waar we binnen 20jaar naartoemoeten.

Neem van mij ook maar aan dat de huidige auto's kunnen rustig 3 liter verbruiken, als je u tevreden stelt met 90km/u te rijden.
http://www.peugeot.com.au/PEUGEOT/AU...nshow&FFFF2391

Maar voor derest als je maar 1 liter zult willen verbruiken zul je moeten denken aan dit bvb..
http://www.greencar.com/images/vw-23...car-action.jpg
Notabene VW is van plan in 2010 deze auto te produceren...

EN daar heb je wel gelijk: een groene zit maar te doemdenken... terwijl die mensen bezig zijn met oplossingen... Oplossingen zijn moeilijker om te bedenken, maar altijd wel aangenamer voor de mensheid.
brother paul is offline