Los bericht bekijken
Oud 17 maart 2020, 16:00   #56
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Komaan hé...ik wil je berekening nu niet gaan checken of in twijfel trekken maar ge zijt geen unicum hé
ALS dat klopt dan zit ge hier in feite te vertellen dat er een groot complot aan de gang is en/of experts gewoonweg te hoopvol zijn weldra een vaccin te ontwikkelen ( -> wat ze net betwijfelen) en/of gewoon niet verder dan hunnen neus zien.
Goed, ik heb grotendeels naar de Franse debatten gekeken op TV. Die zijn helemaal omgedraaid, vorige week. Vorige week maandag had Macron nog een fotootje gestuurd van hemzelf en zijn Brigitte, die naar de opera gegaan waren, en waar hij tweette dat "het leven zijn gang moest gaan", terwijl de Italianen zichzelf opsloten.

Donderdag heeft hij een "wetenschappelijke raad" verzameld op het Elysee, en hoewel de minister van onderwijs die morgen nog gezegd had dat men in Frankrijk nooit de scholen zou sluiten, is dat wat Macron diezelfde avond op TV aankondigde.

Ik heb op vele TV plateaus vele dokters gezien die absoluut pleitten voor een beperking van de epidemie, met allerlei maatregelen. Vele grote professoren en dergelijke, spoeddienst dokters en zo voort. Die mensen hebben, *vanuit medisch standpunt*, natuurlijk allemaal gelijk.

Maar dan kondigt men aan dat het "waarschijnlijk 3 weken zal zijn" dat de scholen dicht gaan. De "lock down" is voor 2 weken afgekondigd.

Komaan. GEEN KAT GELOOFT DAT. Binnen 2 weken zitten we aan de piek van de epidemie, en zijn de ziekenhuizen - zoals overal trouwens - overbelast. Dan sterven mensen in de gangen. Voor een geneesheer is dat het "te vermijden scenario", en ik begrijp ze.

Maar ze hebben GEEN OPLOSSING voor het einde van de lockdown. China wordt naar voren geschoven als het grote voorbeeld, maar China heeft OOK GEEN OPLOSSING voor het einde van hun lockdown.

Ik heb NERGENS iets gehoord op TV plateaus en dergelijke van wat ik hier kom zeggen. Ik heb dat zelf bedacht ook al denk ik dat velen dat ook kunnen doen, het is poep-simpele modelisatie.

En ja, kettingreacties, daar ken ik iets van. Ik weet dat, als je een staaf boor in een kritische massa steekt, je de kettingreactie kan stoppen, maar dat je de staaf er nooit meer kan uit halen, tenzij je het fissie materiaal verwijdert.

Dus, ja, mijn redenering is "elementair", maar ik heb ze nergens gehoord op Franse TV plateaus, en ik denk dat Macron die ook niet gehoord heeft. Ik heb geen enkele epidemioloog het horen vertellen.

Nochtans, zonder cijfers, is dat wat ze zeggen: de "piek platstrijken" zodat we de "tijd geven" aan de ziekenhuizen om "hun job te doen". Maar zonder getallen. Wat geeft dat MET getallen ? Dat is wat ik gedaan heb. Iedereen zegt "we gaan die epidemie niet tegenhouden, ze gewoon maar vertragen". Juist. En met getallen geeft dat, dat je de piek moet uitsmeren over enkele jaren.

Waarom zeggen ze dan "14 dagen" ? Je kan denken "om paniek te vermijden". Maar de Franse staat zal al zijn financiele beloftes niet kunnen nakomen als dat "enkele jaren" duurt. De Franse staat neemt alle kosten van de horeca op zich, neemt alle lonen van stelgestelde bedrijven op zich, int geen belastingen meer van bedrijven die problemen hebben door de maatregelen, en zo voort. Ja, voor 14 dagen kan die dat. Voor een maand ook. Voor een jaar wordt dat bijna een gans BNP als staatsuitgaven.

Dat kan je OOK NIET terugschroeven. De man (Macron) die enkele maanden geleden nog een paar procentjes op de pensioenen wilde krabben om de Maastricht normen min of meer te halen, gaat nu 100% BNP staatsschuld verkwanselen, en het economische weefsel ontwrichten.

Die denkt dus ECHT dat het een paar weken is, of die is helemaal zot.

Citaat:
ALS dat waar is dan zouden virologen en experts niet alleen ijveren voor maatregelen om die curve te vlakken maar tevens ijveren om nu reeds volwaardige extra capaciteit uit te bouwen met de idee het wat losser te kunnen laten
Virologen willen gewoon de propagatie vertragen. Maar hoeveel en over hoelang ? Ik heb GEEN ENKELE MODELISATIE gezien die de beslissingen verschoont. Dit is niks anders dan paniek voor een exponentiele curve, meer niet. Dit is politieke paniek met ongelofelijk zware gevolgen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden