Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2016, 09:58   #96
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Zo duur is Diesel nu ook weer niet

Pure massa-confectie ?* la H&M of C&A zijn absoluut te vermijden. Alles wat daar nog onder komt ?* la Wibra, Zeeman en dergelijke zijn nog meer te vermijden. En eigenlijk is hetgeen net boven die massa-confectie staat (genre Zara, Lola/Liza), ook te vermijden. Weinig kwalitatief en zo generiek als de pest.

Beter wat meer investeren in deftige merken, zodat je er niet uitziet als een dertien in een dozijn.
Wat ik heb geleerd, is dat merk niet zozeer iets zegt over degelijkheid van kledij. Wel materialen. Aan schoenen hangt geen etiket dat opsomt welke materialen voor wat gebruikt zijn. Ik zie soms "genuine leather" op een binnenzool staan, inderdaad leer, maar echt flinterdun. Het schilfert niet af of zo, maar zodra er een scheurtje in zit gaat dat erg rap verder. Bvb sommige kringwinkels hebben zo de gewoonte om een prijsetiket met plakband op de binnenzool te kleven (doen ze bij schoenen zonder gaatjes, riembeugeltjes of zo, daar gebruiken ze een nylonlusje). Die ordinaire plakband (zelfs voorzichtig) lostrekken doet dat velletje leer al losscheuren.
En, wat op de binnenzool staat, betreft enkel de binnenzool. Als er verder niks op staat, is de kans op brol heelkledingstuk wat toegenomen.
Aan kledij echter, hangt bijna altijd een etiket, met zoveel % katoen, polyester, polyamide/nylon, viscose, leder, polyurethaan, zijde, linnen, lycra, wol, enz. Bij meerdere staat er voor elk een %.
Wel, dat is een veel betere maatstaf om de degelijkheid te weten.
Katoen is de grootste brol, vezel verliest helft van sterkte wanneer nat (dat is incluis zweet), dus scheurt dan twee keer rapper, droogt moeilijker, verkleurt gemakkelijk. Jeans dito, maar het is zoveel keer dikker / zwaarder, wat compenseert inzake sterkte.
Ik heb geleerd (voor mezelf) als hoofdstoffen enkel polyester / polyamide(=nylon) / scheerwol te kopen. Met 1 polyester T-shirt kun je jaren doen, met katoen heb ik al gaten na een maand en gatenclusters na 2 haha. Als er een bui is dan is mijn pokledingstuklyester nat, maar als het stopt met regenen is het zoveel km verder al weer droog en licht, terwijl katoen een 5 keer zo zware spons blijft tot in sint juttemis (lees: droger of uren buitenhangen in zomer met warme wind).
Van de kledingmerken die u opsomt, heb ik al stukken tegengekomen met goede materialen. Ook brol. Om maar te zeggen: het merk is minder bruikbaar als referentie dan bij schoenen. De prijzen lopen bij kledij ook veel meer uiteen. Kijk naar de schoenmerken Trend One en 2-bizzy, hun schoenen (zelfde model) lopen van prijs niet veel uiteen.

En ja juist, hoe het komt dat ik "gefixeerd" ben op Trend One en 2-bizzy?
Wel, dat is gewoon omdat ik die brolmerken hier het meeste tegenkom op rommelmarkten / in okkaziewinkels, vaak zelfs gloednieuw uitziende, soms zelfs nog in de doos. Verklaring ligt voor de hand, en werd reeds gegeven. Mensen kopen direct X paar (oh ze kosten toch maar 1/X), dragen een paar, ontdekken het fantastische brol gehalte, en willen direct de X paar terug kwijtraken.
Rocket science, voor hamac.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden