Discussie: Belastingstelsel
Los bericht bekijken
Oud 15 februari 2005, 23:30   #17
logocom
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Bellegoed, Bellegem
Berichten: 80
Stuur een bericht via Instant Messenger naar logocom
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand
Beste allemaal,
kunnen we niet beginnen met eerlijk, in de brede zin van het woord ,taksen te innen. Ik ben vergeten hoeveel het zwart circuit voorstelt, het is zeer véél.
Deels akkoord: Toen ik startte als boekhouder in loontrekkend verband, werd ik dikwijls verboden om bepaalde 'oudere klanten' af te raden volledig officieel te werken, want we zouden ze 'verliezen'. De vorige generatie gaf niet alleen veel meer uit dan ze verdiende (enorme staatsschuld), ze werden ook wèl extra rijk tot steenrijk door al het extra zwart dat ze deden (sommigen deden meer zwart dan wit). Ook Matexi en de notarissen waren na WO II trouwens duidelijk de 'zwarte benden', die zich daardoor zeer snel rijk speelden.

De nieuwe zelfstandigen hebben het daarentegen zwaar, en kunnen door de belastingdruk van 50% èn vooral hun sociale bijdrage van 23% (waar ze géén pensioen noch kleine risico's van krijgen), moeilijk nog echt rijk worden. Dat is NOG een ECONOMIEREMMER, want het zijn soms deze zelfstandigen die het nationaal product in een regio kunnen vormen.

Maar het zwart wordt wel al aangepakt, zij het vooral in Vlaanderen en dan nog jammer genoeg selectief. Ook dit kan eenvoudig worden opgelost, en dat zal ik nog doorgeven, maar niet aan het ministerie van vereenvoudiging dat niet begrijpt wat er echt te doen is en meer kost dan opbrengt. Ook moeten we rekening houden dat de achteruitgang van het zwart wel momenteel een economisch remmend effect heeft: Zwart geld circuleerde 1 sneller dan officieel geld (cash; werd onmiddellijk besteed), en dan nog in specifieke sectoren (o.a. pretparken, reizen, voeding, luxegoederen). Dat is een bijkomend effect dat in deze fase eerst de economie remt, maar we kunnen daarin niet achteruit.

Wat betreft huur: een zelfstandige moet normaal van mij tegen zijn pensioen een extra huis (of meer hebben) om te kunnen verhuren. Verhuurt hij het privé (niet beroepsmatig), dan is dit inderdaad spotgoedkoop belast (KI stelt niet zoveel voor). Maar is het verhuurd aan een handelaar, dan moet die huur zeker verdubbeld worden, want dan wordt de verhuurder belast op 60% van de BRUTO-huur i.p.v. op het KI, en dat kan weer in die schijven van 50% + gemeentebelastingen terecht komen. Plus het risico dat handelaars failliet gaan en ze die huur niet meer zien, komt almaar meer voor. Ook de evolutie waarbij een verhuurder geen baas meer is en het aantal huizen dat kapotgemaakt wordt door de huurders, begeeft zich soms op een gebied waarbij het weer bij het Vlaams Belang uitkomen. Wij hebben altijd de voorkeur bij verhuring voor jonge koppeltjes omdat deze meestal zorg dragen voor hun nieuwe nestje.

Maar bijv. de sociale fraude neemt met miljoenen euro per maand toe momenteel, door de EG-uitbreiding. Op dat vlak is de Europese droom nu al een echte nachtmerrie van formaat. En de RSZ-inspecteurs, kunnen niets doen. Alleen de echte Belgen worden vervolgd als ze hun RSZ-boetes niet betalen (bijv. jobstudent die aan het werk is op 30 juni, dat is een zeer klassieke datum waarop de RSZ-controles op stap zijn in grootsteden, wat me zeer onrechtvaardig lijkt, want altijd zijn er nieuwe werkgevers die niet weten dat dat enkel juli-augustus-september is). Maar let op: ik ben ook tegen zwart, want het verhoogt nogmaals de belastingdruk voor degenen die wèl betalen. Maar even zwart vind ik mensen die profiteren van ziekteuitkeringen en werkloosheidsuitkeringen. Hier moet niet alleen de schuld worden geschoven op de staat omdat de uitkeringen soms dicht bij het bedrag van een normale wedde liggen. Als iedereen een beetje zijn verantwoordelijkheid zou nemen, zou dat ook al veel zijn. Maar de zondaars lezen dit forum toch niet, dus wees niet te naïef.

In de VTM-uitzending kiesrecht, zat ik trouwens samen met de grote RSZ-verantwoordelijke Bruno als ENIGE tegenstander van zwart werk in het begin met meer dan 85% publiek tegen ons twee gekant. Tegen het einde van de uitzending, zaten we al rond de 60%, want veel was blijkbaar niet geweten van wat we vertelden. Ik wou niet op televisie, maar ze hadden al meer dan 60 boekhouders of accountants gebeld, en GEEN ENKELE wou tegen het zwart getuigen uit vrees cliënten te verliezen... Dat zijn zeer slechte punten voor het vrije beroep dat een voorbeeldfunctie moet geven, als je het mij vraagt.

Bepaalde nachtwinkels bleken trouwens bij de recente (mediageile?) controles producten in de rekken te hebben die niet eens officieel aangekocht werden. Als een Belg zoiets doet, volgen zodanige herzieningen dat hij bijna altijd failliet is. Ik zie dat deze nachtwinkels intussen wel gewoon verder bestaan. DAT IS WRAAKROEPEND!

Jean Marc VAN BELLE
Boekhouder-Fiscalist
[email protected]
__________________
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben goed, ik ben heel goed, maar geen speelgoed.
3. I.p.v. kritiek te geven wil ik het zelf beter doen.

Laatst gewijzigd door logocom : 15 februari 2005 om 23:33.
logocom is offline