Los bericht bekijken
Oud 28 december 2010, 20:13   #8
Trixie
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 november 2010
Berichten: 6.617
Standaard

Ik heb dit hier al eens in een andere draad gepost; mijn partner en ik hebben een gehandicapt kind grootgebracht. Meervoudige handicap: aan de benen en ook mentaal. Ik ga nu een heel lelijk woord gebruiken voor zijn mentale handicap: kind is "debiel". Dit zijn de woorden die zwart op wit staan in het dossier van ons kind, en dat komt heel hard aan. Immers: debiel is een scheldwoord geworden. Spijtig: mensen die dit woord gebruiken weten niet waarover het gaat. Moesten ze zelf zo'n kind hebben, ze zouden het zeker laten! Idem voor mensen die iemand uitschelden voor "mongool". Ik kan alleen daarop antwoorden dat een Mongool een inwoner van Mongolie is. Iemand die "mongool" is, is een persoon die het downsyndroom vertoont. Waarom dan niet gewoon zeggen: dat kind is geboren met het downsyndroom? Allee, ik kan mij daar echt kwaad om maken. Maar toch een positieve noot( voor mij toch): ons "debiel" kind woont nu zelfstandig, 't is te zeggen woont samen met iemand en dit gaat héél goed! Kan koken, wassen, strijken, boodschappen doen...zonder hulp. Het enige wat niet goed lukt is administratie: bankverrichtingen, betalingen doen, brieven invullen...maar dat is maar een peulschil voor mij. Ik ben fier op mijn kind en héél trots dat hij,buiten alle verwachtingen en commentaar in, zelfstandig woont. Dit nu meer dan 3 jaar. Hopelijk moet ik hier geen verdere kwetsende commentaar meer lezen...dank u.
Trixie is offline   Met citaat antwoorden