Los bericht bekijken
Oud 17 oktober 2002, 13:50   #13
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Windmolens hebben toch wel enkele nadelen
tja, perfectie is niet van deze wereld, zullen we maar zeggen.

Citaat:
energie voortgebracht door windmolens is een stuk duurder (dacht dat den uitbater gewoonweg 6fr per geproduceerde kwh krijgt - terwijl klassieke opwekking ongeveer 1fr kost) Er is namelijk niets zo duur als gratis energie
windenergie is gratis, maar de omzetting naar voor ons bruikbare elektriciteit kost natuurlijk wel geld. alleen al voor het onderhoud aan de molens heb je mensen nodig, iets dat beweegt slijt namelijk. het eeuwige leven hebben die molens ook niet, dus moeten ze na zoveel tijd vervangen worden. en een molen kost geld bij de aankoop.
maar zijn de traditionele energieleveranciers wel zo goedkoop? om nog maar te zwijgen van de maatschappelijke kost, bijv. door ziekte/allergie door luchtvervuiling, verwerking van (nucleair) afval, enz., die is inderdaad moeilijk te berekenen. maar ook een traditionele elektriciteitscentrale moet worden onderhouden, ook zij heeft het eeuwige leven niet, en de bouw ervan kost ook geld. de enige reden waardoor elektriciteit zo goedkoop is, is omdat het zo zwaar gesteund wordt door de overheid. ze zal trouwens niet zo goedkoop blijven, als men geen olie meer vindt.

Citaat:
-windmolens hebben de hebbelijke gewoonte van enkel energie voort te brengen als het de molens zint. Het gevolg is natuurlijk dat toch nog produktiemiddelen moeten voorzien worden om de windstille periodes te overbruggen
dat ligt meer aan de wind dan aan de molens, maar kom. brandstoffen zullen nooit volledig overbodig zijn, maar er zijn zo veel alternatieven voor, die niet worden benut, dat het mij niet onzinnig lijkt dat het gebruik ervan wel drastisch kan worden teruggeschroefd.

Citaat:
-verder vinden velen (ik inbegrepen) deze lange masten, met hun even lange wieken, nog lelijker dan de gsm masten
meningen verschillen, ik kan zo'n molen wel lijden. en zijn er niet nog andere dingen die foeilelijk zijn? persoonlijk vind ik een autosnelweg gewoon afgrijselijk, maar je zal me niet horen zeggen dat alle snelwegen nu moeten worden opgebroken, en zelfs dat een zogenaamde missing link niet mag worden gebouwd. of elke missing link bij de steve voor mij ook een missing link is, dat is een andere discussie.

kortom, stefanie heeft gelijk als ze zegt dat we aan de toekomst moeten denken, en een 'lelijk' ding meer in ons reeds sterk verloederde landschap zal het echt niet maken.
groentje is offline   Met citaat antwoorden