Discussie: Trump POTUS 2016!
Los bericht bekijken
Oud 16 november 2016, 14:57   #704
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is een van de eigenschappen van winners: die spelen niet als ze kunnen verliezen

Maar mijn verwijzing naar entropie was, voor zij die het niet begrepen hadden, de volgende:

Er is een zekere kans dat dingen mis gaan. Dat is inherent zo, omdat we niet alles weten (dat is entropie: gebrek aan kennis) en niet alles kunnen, en omdat wij antagonisten zijn die elkaar willen tegenwerken. Dat is fundamenteel.

Elke actie heeft een zeker objectief risico, dat het een nadeel veroorzaakt. Dat is onvermijdelijk.

Het "mutualiseren van risico" (zoals sociale zekerheid en dergelijke) verandert een veelvuldig klein risico in een zeldzaam GROOT risico.

De kans dat uw huis afbrandt is misschien 1% en dat kost, zeg maar, X.
Als uw huis afbrandt, zit ge in den ambras want ge kunt geen X op tafel leggen. Stel dat ge X/50 op tafel kunt leggen. Ge kunt nu met 1000 mensen afspreken om samen de huizen te betalen die afbranden. Ge kunt U dus gemiddeld verwachten dat er van die 1000 huizen, 10 gaan afbranden (1% kans). Dat maakt dat ge U kunt verwachten aan een kost van X / 100. Dat is draaglijk. Dat komt overeen met het risico dat je denkt te lopen. Maar op 1000 huizen is er een kleine kans dat er 30 afbranden, en nog een kleinere kans dat er 100 afbranden. In dat laatste geval zitten de 1000 mensen in den ambras, want zij kunnen geen X/10 ophoesten.

Zonder dat mutualiseren zouden er 100 mensen zonder dak zitten, en 900 zouden geen probleem hebben. Met dat mutualiseren zitten 1000 mensen met een probleem, want die moeten nu elk X/10 op tafel leggen, wat ze niet kunnen.

Maw, het mutualiseren werkt vaak goed, maar veroorzaakt een kleine kans dat GANS het systeem VOOR IEDEREEN een probleem veroorzaakt.

Zonder mutualiseren van het risico zijn 100 mensen failliet en heeft het gros, de 900 anderen, geen enkel probleem. Met mutualiseren zit IEDEREEN aan de grond.

Nu kan je stellen dat die kans klein is. Echter, de moral hazard maakt dat men minder gaat opletten als men weet dat men gedekt is. De eigenlijke kans om een huis afgebrand te zien is groter dan de kans wanneer het voor je raap is, want je gaat minder opletten.

Dat is identiek hetzelfde met sociale zekerheid. Op een zeker ogenblik zit IEDEREEN aan de grond. Omdat losers geholpen moeten worden, en er meer zijn dan men collectief aan kan.
Ik heb niet alles gelezen wat ge schrijft. Het is teveel van de hak op den tak.

Maar het heeft zeker NIETS met de entropie te maken.

U bent niet de enige die deze denkfout maakt. Ik herinner me nog tijdens mijn doctoraat dat ik een tekst van Aviel Verbruggen moest analyseren. En deze professor zit aan de andere kant van het politieke spectrum dan u. En ja, hij ook gebruikt de entropie om zijn ideologische ideeën te objectiveren.

Ik heb zijn assistent proberen duidelijk te maken dat:
1. ge natuurwetenschappelijke wetmatigheden niet kunt gebruiken om uw persoonlijke voorkeuren te objectiveren.
2. de professor de entropie ook niet begreep...

Die assistent was geshockeerd. Ik heb het na een half uur op gegeven.

De geschiedenis herhaalt zich hier.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden