Los bericht bekijken
Oud 8 oktober 2003, 19:54   #45
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltaire
Bij de volgende federale parlementsverkiezingen stem ik de PS weg! Maar o wee, dat gaat ook niet!
België verkeert inderdaad in de uitzonderlijke situatie, dat de burgers niet voor of tegen bepaalde regeringspartijen kunnen stemmen. In andere federale landen, zoals bijvoorbeeld Zwitserland, Duitsland of de USA, doet dit verschijnsel zich niet voor. De PS is waarschijnlijk de machtigste politieke formatie in België, maar het grootste deel van de Belgen kunnen deze partij via hun stem niet 'belonen' of 'afstraffen'. Dat België geen democratie is moge duidelijk zijn: het volk is hier niet soeverein. Maar ik begin hoe langer hoe meer mijn twijfels te koesteren omtrent de stelling, dat België dan tenminste toch nog een particratie is. In een particratie moet het volk weliswaar voogden boven zich dulden, maar het kan tenminste nog (in het optimale geval) de ene voogd door de andere vervangen, en voogden afzetten die het al te bont maakten. Door het rare systeem van regionale partijen die federale macht uitoefenen, werkt dit particratische mechanisme in ons land niet echt. Misschien is België niet alleen geen democratie, maar is het zelfs geen particratie.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden