Los bericht bekijken
Oud 23 januari 2023, 10:57   #162
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je hebt je daar nog niet in verdiept zie ik.
1) gevoel is algemeeen nenselijk en 2) wordt bestudeerd, beschreven en begrepen.
Het gevoel is ook al reeds dierlijk.
Wezenlijk voor de mens is het denken.
Citaat:
2) dat is evenals 1) algemeen voor de mens.
3) er is veel kritiek op zijn filosofie van de kunst, erg gedateerd, met een onrijp beperkt begrip. Hij meende dat muziek niet op zichzelf betekenis heeft, omdat het zonder woorden is. Geen wonder dat hij niks begreep van gevoel. Wat vind jij daarvan?
Ik vind zijn filosofie van de kunst zeer diepzinnig.
Inderdaad heeft de muziek weinig geestelijke inhoud, want het is meest mysterieus.
In die zin dat het niet tot woorden komt.
Maar hij heeft veel over de muziek gezegd, zoals dat de romantiek zich verwerkelijkt in de schilderkunst en de muziek.
En ook dat het de eerste subjectieve innigheid is.
Citaat:
4) Arme Hegel, met "spraak is er zijn" heeft hij zichzelf volkomen belachelijk gemaakt. Dat de ander er is en dat deze weet dat ik er ben is zijn enige zorg.
To be or not to be is all he knows. Zelfs in zijn kunst theorie is hij aan het ordenen van lage kunst naar hoge kunst, van absolute kunst tot negatieve kunst.
De negatieve kunst is die van de moderne tijd, te beginnen met Picasso, die Hegel nog niet kende.
Zijn tijd was die van de romantiek als innigheid in de schilderkunst en de muziek.
Citaat:
Een spel met een paar begrippen waar "de werkelijkheid" mee begrepen en verklaard moet worden. En dat wordt nog steeds bestudeerd met subsidie van de staat. Het is voer voor morosofen. Absoluut!
Niet Hegel, maar jij maakt je belachelijk met een hoop onzin bij elkaar.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden