Los bericht bekijken
Oud 8 juli 2018, 17:16   #36
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ter leeringhe ende vermaeck van de onwetenden :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gallia_Belgica
En tot vermaak van met name Het Oosten citeer ik hieruit:
In een Belgisch Latijn-Frans woordenboek uitgegeven in Brussel in 1826 door P.J. De Mat wordt het woord "Belga" vertaald als "Flamand" (Vlaams). Gaandeweg werd de naam ook in het Frans gebruikt om de Nederlanden aan te duiden en dan meer bepaald de Zuidelijke die van de Noordelijke gescheiden waren, omdat er in de Noordelijke geen Franstalige gebieden bestonden. Aldus ontstond de moderne naam België.

Bij die voorlaatste zin stel ik toch wel de nodige vraagtekens...

Belgique was in het Frans echter aanvankelijk een adjektief.
De Zuidelijke Nederlanden duidde men in het Frans aan met Pays-Bas Belgique.
Nadien werd dat adjektief een substantief en liet men Pays-Bas vallen. Belgique werd dan in het Nederlands vertaald met met België.
België is dus in het Nederlands een neologisme en van vreemde origine dan nog wel. Linguïstisch korrekter zou zijn van Belgique te vertalen met de Zuidelijke Nederlanden zoals onze voorouders dat deden tot in de Franse tijd.
Citaat:
Dat zijn allemaal veroveraars geweest, dat klopt. Vergeet ook het Romeins rijk niet.
1° Toch niet hoor, we werden enkel door Frankrijk veroverd. De Habsburgse vorsten hebben ons integendeel verdedigd tegen de eeuweneoude Franse vijand. (Al hebben de Spaanse Habsburgers zich wel gedragen als bezetters omdat ze vreemde troepen stuurden naar ons land, maar ook om ons te verdedigen.)

2° De Romeinen hebben "ons" niet veroverd, wij, nazaten van Franken, hebben net het omgekeerde gedaan; gebied veroverd op de Romeinen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juli 2018 om 17:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden