Los bericht bekijken
Oud 13 mei 2019, 22:29   #132
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie echt niet hoe legale drugs aan beperkingen zijn onderworpen. Gij moogt zoveel roken als gij wilt, en gij moogt zoveel zuipen als gij wilt bij U thuis. Dat gij niet moogt autorijden als ge gezopen hebt, is geen beperking op het zuipen, maar op het autorijden, he. Zoals gij ook niet moogt autorijden zonder rijbewijs.

Ja, er is een heel oude beperking op zuipen: ge moogt niet in het OPENBAAR stomdronken zijn. Dat is het ongeveer. Ik denk zelfs niet (maar ben niet zeker) dat daar geen straf op staat, anders dan gewoon de nacht moeten ontnuchteren in de cel. Ik denk niet dat ge 3 jaar gevang kunt krijgen voor openbaar dronkenschap. Maar ik ben niet zeker. Noch het prive bezit van alcohol, noch het prive gebruik van alcohol, is ergens "beperkt in hoeveelheid" of gewoon illegaal. Gij moogt perfect wettelijk elke dag 12 flessen wijn en drie bakken bier in de supermarkt kopen, en U daarmee te pletter zuipen bij U thuis of die opstapelen in uw kelder.

Gij kunt dat niet op perfect wettelijke manier met cannabis. Ten eerste kunt ge nergens cannabis wettelijk kopen, maar ten tweede, als gij bij U thuis 7 kilo cannabis liggen hebt, en men wil U pesten, dan kunt gij daarvoor zwaar gestraft worden.
Roken is nu eenmaal verboden in openbare plaatsen, zoals openbare dronkenschap ook verboden is. Rook thuis zoveel ge wilt (alhoewel in uwe auto met kinderen mag het ook al niet meer), drink thuis zoveel ge wilt, en gebruik thuis cannabis zoveel ge wilt. Dat is de realiteit.
En trouwens de sigaret van de sportman is al lang voorbij, en zelfs het bier van de sportman loopt op zijn laatste benen.
Ik zie alleszins een versmalling van de kloof tussen legale en illegale drugs (legaal wordt aan beperkingen onderworpen, illegaal krijgt een gedoogbeleid).


Citaat:
Men moet daarmee oppassen, want men stelt zich daarmee bloot aan gerechtelijke willekeur. Wil men U echt "pakken" omdat ge de dochter van de rechter verkeerd bekeken hebt, dan draait die U voor 't zelfde geld 10 jaar den bak in. Wat ge met uw flessen wijn en uw bakken bier nooit kunt voor hebben.

Inderdaad is het goed mogelijk dat men U ook niks doet.
De straffen bij meerderjarigen, als ze er al zijn, voor het bezit en thuisgebruik van cannabis lijken mij toch niet zo reuzegroot :
https://www.druglijn.be/drugs-abc/ca...-cannabisbezit
Bob is offline   Met citaat antwoorden