Los bericht bekijken
Oud 31 augustus 2005, 18:00   #1046
Lutifer
Gouverneur
 
Lutifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Locatie: Poperinge
Berichten: 1.324
Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand
Het nieuws dat alleenstaande (meestal)vrouwen beter af zijn in een werkloosheidsuitkering wist iedereen.
Ten opzichte van een minimumloon behoudt een alleenstaande moeder € 60 meer over ten opzichte van een werkloosheidsuitkering. De realiteit is nog erger aangezien dit géén rekening houdt met opvang, hogere vervoerskosten voor werk, lagere studiebeurzen, hoger sociale huurprijs voor sociale woning, geen steun van het alimentatiefonds voor je kinderen (tot €175 per kind per maand) en ga zo maar door.
Je bent beter af in het werkloosheidsstelsel. Dit illustreert perfect deze topic. Uit de getuigenissen kon je leren dat wie in zo'n uitkering vanuit arbeid wilde gaan , dit perfect kon. M.a.w. de inspanningsplicht tot zoeken van werken wordt zeer ruim geïnterpreteerd, de drempel voor het stelsel wordt zeer laag gehouden.
Het stelsel wordt hier weerom misbruikt dan waar het voor bestemd was en is een groot nivelleringsysteem.
Wat is hier zo negatief aan:als deze (meestal moeders) in een latere levensfase terug aan de slag wil is men te oud, géén scholing,....deze alleenstaanden riskeren dan ook dat ze nooit meer aan werk geraken en verder in dit systeem blijven zitten.
Niemand, die zegt dat deze ouders niet mogen geholpen worden..... verre van, maar meer overhouden in een uitkering dan aan voltijdse baan is niet bepaald stimulerend.
Daarom pleit ik voor een heroriëntatie en opwaardering (fiscaal) van deeltijds werk, zodat je met een halve baan beduidend meer overhoudt dan bij volledige dop.
Ook nodigt dit uit om wat in het zwart bij te klussen. Een eerste poging werd met PWA-cheques, dienstencheques gedaan maar te schuchter.
Er moet wel degelijk een substantieel verschil tussen beide zijn.
In deze zou ik ook pleiten voor het fiscaal interessant maken van 1,5 jobs per gezin.
Fiscaal oninteressant maken van twee full-time banen.
Dat zou rust in een gezin kunnen brengen en geen opgefokte boel ,waarbij tijd komt voor de kinderen ,waarbij men zijn kinderen in het onderwijs dumpt met...trek er uw plan mee , voedt gij hem/haar op, wij hebben géén tijd.
Om het wat goed te maken plannen we een overvol weekend met cadeaus en voor dode momenten is er de play-station + DVD's

Ik weet ook wel dat hier de vrouwenemancipatie komt kijken maar ik ken toch heel wat dames op hogere leeftijd die wat blij zijn met een halve baan. Waarom niet 80 en 70 % -job.
Alles is mogelijk, bovendien komt zo ,misschien, werkgelegenheid vrij.
De topic wordt dus uitgebreid: sociale uitkeringen kunnen financieel en quality of life interessanter zijn dan te gaan werken en dus verslavend
helemaal mee eens
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden