Los bericht bekijken
Oud 23 juli 2004, 17:46   #55
Yossarian
Parlementslid
 
Yossarian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 1.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Ik herinner mij de goeroe van de kinderopvoeding, de hooggeleerde heer Spock (neen niet die met zijn lange oren), die nu na 40 jaar zijn stempel te hebben gedrukt op het opvoeden van kinderen, zelf toegeeft dat hij fout is geweest. En zich publiekelijk heeft verontschuldigd.
Zo werkt wetenschap nu eenmaal. De stand van zaken op een gegeven moment is altijd slechts een BENADERING van de werkelijkheid. Door tegenstrijdigheden in de modellen nader te gaan onderzoeken, kan het soms (lang niet altijd) nodig zijn de modellen aan te passen. Zie bijvoorbeeld Stephen Hawking, die nu toegeeft dat er wel degelijk informatie kan ontsnappen uit een zwart gat (iets wat hij jarenlang ontkende).
Dat is nu net wat echte wetenschap onderscheidt van pseudo-wetenschap en sommige (veelal autoritaire) ideologieën: die blijven halsstarrig vasthouden aan compleet achterhaalde en ontelbare keren weerlegde denkbeelden. Vb: de rassentheorie


Citaat:
Wel, voor mij bestaan er wel rassen. Todat er mij iemand het tegendeel kan bewijzen!
En bewijzen bedoel ik OVERTUIGEN.
het is niet omdat men vroeger zei dat de wereld plat was, dat men er gene bol heeft van kunnen maken!
Ik vrees dat u met uw simplistische opvatting over rassen op één lijn zit met diegenen die vandaag nog altijd beweren dat de aarde plat is...
Yossarian is offline