Discussie: Windmolen vraag ?
Los bericht bekijken
Oud 20 mei 2009, 20:33   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Staes Bekijk bericht
Voor alle Don Quichots die nog twijfelen aan de toekomst van alternatieve energie: De Europese Federatie van Producenten van windenergie (EWEA) maakte recent bekend dat windenergie in 2008 het grootste aandeel (43%) in de extra stroomcapaciteit vormde.
Prima. Toch wel jammer dat ze sinds verschillende jaren nog niet verder dan 20% van de totale produktie zijn geraakt. Denemarken stageert al verschillende jaren op dat niveau.

Ik denk dat het heel goed zou zijn mocht Europa tot ongeveer 20% wind installeren. Maar veel verder denk ik niet dat je realistisch kan hopen dat dit gaat.

Met andere woorden, 't is altijd dat gewonnen, maar het blijft een kleine bijdrage. Wat telt zijn de andere 80%.

Citaat:
The new wind power capacity, costing €11bn (£9.9bn), should, in a normal year, produce 142 TWH (terawatt hours) of electricity or about 4.2% of EU demand and abate 100m tonnes of CO2 a year – equal to taking more than 50m cars off Europe's roads.
Heel goed. En de overige 95.8 % ?


Citaat:
Global capacity grew by 27GW to reach almost 121GW by the end of 2008, prompting Steve Sawyer, the head of GWEC, to assert that wind energy was the only technology capable of delivering the necessary CO2 cuts in the critical period up to 2020. Investments last year totalled €36.5bn.
Dit is toch wel bij de haren getrokken. 121GW installed wil zeggen, ongeveer 25 GW gemiddeld. In gans Europa.

Let wel, ik vind dat heel goed, he. Als ze dat nu nog eens verdubbelen, zie, dan zijn we aan ongeveer 20% of zo.

Maar wat ik wil weten is waar de andere 80% vandaan gaat komen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden