Los bericht bekijken
Oud 10 september 2003, 17:58   #74
Xenon
Parlementsvoorzitter
 
Xenon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2002
Berichten: 2.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Ik bedoel dat ik gediscrimineerd ben t.o.v. de Waal die naast mij staat in hetzelfde gemeentehuis in Wallonië, maar dat je zelf waarschijnlijk ook wel door. Dan is er toch sprake van discriminatie? Als ik de pech heb geen Frans te kunnen, maar een of ander Waals familielid van mij sterft, mag ik het wel schoon allemaal in het Franstalig gemeentehuis gaan zitten invullen en uitleggen. Ook al kunnen de bedienden daar misschien Nederlands, dan mogen ze mij nog niet in het Nederlands helpen!!!
Ik weet niet of het wenselijk is om Waals gemeentehuis te verplichten om mij in het Nederlands te bedienen, maar als ze zo vriendelijk zijn om het spontaan te doen, waarom dat dan gaan zitten verbieden? Dat is toch compleet absurd?
Ik zal nog maar eens mezelf citeren. Ik snap niet dat er niemand is die hier het absurde niet van inziet.
Er is een verschil tussen 2-talige administratie waar de bedienden en de formulieren verplicht 2-talig zijn en een ééntalige administratie waar de bedienden niet tweetalig hoeven te zijn en waar de formulieren in één taal zijn opgesteld. Het is een duidelijk signaal uitgaande van de overheid naar de burgers (wat blijkbaar wel nodig is voor de franstalige villabewoners in de brusselse rand). Men bevind zich in een ééntalig Vlaamse gemeente waar men niet automatisch kan uitgaan van een bediening in het Frans, Spaans of Zulu. Men kan natuurlijk wel een hulpvaardig adminstratief personeel verwachten. Helpen kan altijd wanneer blijkt dat de burger (van welke afkomst dan ook) problemen heeft het de invulling van het formulier. De taalwetgeving staat vriendelijkheid niet in de weg, wel moet het de verfransing van de brusselse rand een halt toe roepen.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden