Los bericht bekijken
Oud 2 december 2007, 17:18   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Een republiek is zeker niet noodzakelijk goedkoper. Mijn mening kan eigenlijk samengevat worden als volgt: een goede monarchie is zeker niet slecht, en alleszins beter dan een slechte republiek.
Maar mist in de ogen van velen de legitimatie.

Citaat:
Ik vind dat Albert II een goede koning is, dus van hij mag hij gerust blijven.
Maar ik vind dat niet, en er is geen middel om mijn onvrede uit te drukken. Vroeger, in de tijd Fawkes, losten ze dat op door moord en oorlog; nu dat we het middel van verkiezingen hebben, die ik - let op - zelf verwerp, zou dat verleden tijd moeten zijn.

Citaat:
Een monarchie heeft ook als voordeel dat als een lid van de koninklijke familie een acte de présence doet je er niet onmiddellijk een politiek statement achter moet zoeken.
Toch wel, een zeer duidelijk zelfs: in het belang van de natie. Dat is de grondslag van menige ideologie.

Citaat:
Een ander voordeel is dat een monarchie toch deuren opent. Wie heeft het meeste kans om in een andere monarchie door de Koning ontvangen te worden tijdens een ceremonie waarbij veel hoogwaardigheidsbekleders aanwezig zijn? Een prins van een Europees vorstenhuis of de zoveelste buitenlandse minister die op bezoek komt? De prins natuurlijk, want die wordt als een gelijke beschouwd.
Voor die twee dozijn echte monarchieën moeten we het niet laten.

Citaat:
In een republiek heeft men dan weer de neiging om een monarchie als iets sprookjesachtig te bekijken. Als je de grootse ontvangst van Prins Filip in China bekijkt, zou men voor De Gucht hetzelfde gedaan hebben?
Wat krijgt Flahaut in Congo?

Citaat:
We moeten ook durven toegeven dat in België de monarchie toch ook enkele grote vorsten heeft voortgebracht. Albert I, bijvoorbeeld.
Groot? De dood berokkenen van tienduizenden burgers en soldaten, groot?
lombas is offline   Met citaat antwoorden