Los bericht bekijken
Oud 29 mei 2009, 07:00   #446
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
blz 116: transport 40 KWhr per dag, verwarming ook, electriciteit: 45 KWhr verbruikt per dag, waaruit 18 KWhr elektriciteit gemaakt worden, nee ?
Ik wil niet teveel over detail vitten, want we zijn het grotendeels eens, en ik ben blij dat zovelen het uitstekende boek van David McKay ontdekt hebben. (Zullen we eens een inzameling organiseren om elk parlementslid een exemplaar cadeau te doen?)

David McKay geeft overigens 40KWh per dag enkel voor persoonlijk autotransport. Daar komt nog goederentransport bij (12) en luchtvaart (30). In totaal 82 KWh per dag!

Toch wel een smak. Waar ik woon (Zwitserland) zijn fosiele brandstoffen goed voor 3/4 van het primaire energieverbruik, en dat in een land waar alle electriciteit uit niet-fosiele bronnen komt. Wil toch wat zeggen.

De reden dat ik dit blijf aanhalen is omdat men in het hele energiedebat te vaak over het hoofd ziet dat electriciteitproductie maar een deel van het verhaal is. Het probleem is niet alleen hoe we in de toekomst electriciteit gaan produceren, maar ook hoe we in de toekomst ons gaan verplaatsen en verwarmen. En dan is het feit dat het energieverbruik voor transport en verwarming elk afzonderlijk in dezelfde grootte orde liggen als het electriciteitsverbruik een item dat men toch niet mag verwaarlozen.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden