Los bericht bekijken
Oud 25 januari 2005, 20:14   #5
Eylem
Vreemdeling
 
Eylem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: mannen komen van mars en vrouwen van venus, ik ben van venus
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Met alle respect maar ik vind het vooral domme idealisten.
In je eentje (of met vieren in dit geval) de gewapende strijd aanbinden tegen een militaire dictatuur is pure waanzin. Gewapend verzet draait altijd op een mislukking uit zonder de noodzakelijke steun vanuit de bevolking. De les die eruit kan getrokken worden is dat men eerst aan de ideologische onderbouw én bovenbouw moet werken om het gedachtengoed ingang te doen vinden. Vervolgens is een geweldloze omwenteling mogelijk.
Btw: extreemrechts volgt ook die strategie, niet zonder succes tot op heden.
Je kan het domme idealisten vinden als je natuurlijk heel de geschiedenis daarover niet weet en welke gevolgen ze voor Turkije hebben gehad...
In eerste plaats zijn ze in Turkije een cultfiguur geworden die bij de normaal beschaafde bevolking van Turkije een bepaalde respect hebben afgedwongen door hun daden omdat ze in eerste plaats hun leven opgeofferd hebben voor een "vrij" Turkije. Met "vrij" Turkije bedoelden ze een land zonder imperialisme van Amerika.
De gevolgen zijn enorm geweest. Hun ideologie met name hun beeld over Turkije zijn door verschillende linkse groeperingen in Turkije overgenomen... Daaruit onstonden natuurlijk de onafhankelijkheidsbeweging van Koerden, in begin fase door apocular en in latere stadium als PKK genaamd. In eerte jaren waren ze communistisch ingesteld, maar met jaren hebben ze zich bewezen met hun nationalisme. Eigenlijk is PKK dus een latere stadium van THKO (partij van Deniz Gezmis) die zich daarna pro nationalistisch instelden...

Je kan het natuurlijk domme idealisten vinden zonder kennis... ik kan je argumentatie ook zinloos gaan verklaren zonder dat ik erbij nadenk waarom je zo hebt geschreven, maar natuurlijk blijkt hieruit dat we je kunnen vergeven door je gebrek aan kennis...
Eylem is offline   Met citaat antwoorden