Los bericht bekijken
Oud 26 november 2002, 19:44   #21
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
4. Dat ook Bijbelse godsdiensten fundamentalistisch kunnen zijn en een bedreiging kunnen vormen voor onze democratie en de verworven rechten van vrouwen kan je lezen op http://www.gebladerte.nl/10821f50.htm. Het gaat hier over de SGP (Staatkundig Gereformeerde Partij) in Nederland die 26.000 leden heeft en 3 zetels in de Tweede Kamer. Een paar citaten;
> "Het Woord van God" zou op alle terreinen van het leven moeten gelden. Als "Gods dienares" zou ook de overheid de bijbel "onvoorwaardelijk" moeten gehoorzamen."
> "Mocht de SGP ooit regeren, dan schaffen we de democratie af"
> "De partij is namelijk vierkant tegen de idealen van "vrijheid, gelijkheid en broederschap" en tegen de Verlichting met zijn nadruk op rationeel denken."
> "Gods Woord leert dat man en vrouw krachtens de scheppingsorde een eigen specifieke, van elkaar onderscheiden roeping en plaats hebben ontvangen. In deze orde is de man het hoofd van de vrouw."
Kijk, ik ben absoluut geen orthodoxe protestant, ik ben helemaal geen protestant, maar het beeld dat de SGP de Taliban op klompen zou zijn vind ik echt belachelijk. Ik ken die mensen van de SGP, ze wonen ook bij mij in de straat, en ze hebben inderdaad hun eigen strikte leefgewoontes (bijv. een strikte zondagsrust en geen politieke rol voor de vrouw). Maar een vergelijking met de Taliban vind ik zwaar beledigend. Dit zijn geen ondemocratische mensen. Ze willen alleen hun opvatting van de Bijbel gebruiken als leidraad in de politiek. Trouwens, aan de macht komen ze toch nooit, want in de 80 jaar dat de SGP nu in de Kamer zit hebben ze altijd 2 tot 3 zetels gehaald. Op lokaal niveau zitten ze soms wel in het college van B&W, maar ze hebben nergens een absolute meerderheid.

Ik zou zeggen: laat die mensen hun leven leiden, ze zitten niemand in de weg, ze kunnen niemand hun wil opleggen, de SGP is een democratische partij die gewoon wordt geaccepteerd, dus er is helemaal niets aan de hand. En om een genuanceerd beeld te krijgen zou ik niet alleen de mening van hun tegenstanders gaan lezen maar ook eens op de internetpagina's van de SGP kijken (internet mag dan weer wel ): www.sgp.nl Als je de Bijbelse verhalen ff overslaat, kun je daar ondermeer lezen dat de SGP gewoon een democratische partij is, of zoals het in het verkiezingsprogramma staat (pagina 7 voor de liefhebbers): "Voor de SGP is de Grondwet de basis voor ons staatkundig bestel" en "de SGP hecht aan een stelsel van democratie, waarbij burgers zich vertegenwoordigd weten door aanspreekbare politici met heldere standpunten".
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden