Los bericht bekijken
Oud 21 augustus 2002, 19:51   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

@Darwin

Deze paar verzen, die jij reciteert handelen eigenlijk over erfwetten. Ze vernietigen absoluut nog niet mijn stelling dat er in de Koraan ook gunstige zaken ten aanzien van de vrouw vervat zitten. Bijvoorbeeld de richtlijnen ter vergoeding bij echtscheidingen (die dus weldegelijk geoorloofd waren).

Ter illustratie:

Al-Baqarah 232
En wanneer gij van uw vrouwen scheidt, en zij het einde van de haar voorgeschreven periode hebben bereikt, behoudt haar dan op een behoorlijke manier, of zend haar op een betamelijke manier weg, maar behoud haar niet tot haar nadeel, waardoor gij de perken te buiten gaat.
Al-Baqarah 233
En wanneer gij van uw vrouwen scheidt, en zij het einde van de haar voorgeschreven periode hebben bereikt, verhindert haar niet haar aanstaande man te huwen, als zij met elkander op de gebruikelijke wijze tot overeeenstemming zijn gekomen.
Al-Baqarah 234
Moeders (gescheiden vrouwen) zullen haar kinderen twee jaar zogen, dit is voor hen die de zoogtijd wensen te voltooien. En op de vader rust de zorg voor voedsel en kleding voor haar volgens gebruik. De moeder zal geen leed worden aangedaan wegens haar kind, noch zal de vader lleed worden aangedaan wegens zijn kind en hetzelfde geld voor de erfgenaam.

Heel wat anders dan het 'stenigingsvoorschrift' in sommige Afrikaanse gebieden.

Maar goed, ik ga hier van de Islam geen vrouwvriendelijke godsdienst maken, integendeel. Mijn initiële stelling was dus eerder, dat in het westen de vrouwen er nauwelijks beter aan toe zijn.

Ter bevestiging een paar snoepjes uit de boekenverzameling waarop toch een leeuwedeel van onze cultuur heet gevestigd te zijn?

Genesis 3:16
Zeer zwaar zal ik u maken de lasten van uw zwangerschap: met pijn zult gij kinderen baren.

Schrijver dezes draait het mes nog eventje om in de wonde. Sadistisch genoegen kan hier duidelijk onderkend worden....

Genesis 4:19
Lamech huwde twee vrouwen Ada en Silla.

Bigami lijkt Jahweh dus niet onwelgevallig.

Genesis 25:6
Aan de zonen van zijn bijvrouwen gaf Abraham wel geschenken, maar hij zond ze nog bij zijn leven weg uit de omgeving van zijn zoon Isaak naar het oosten toe.

Zelfs polygamie lijkt geen probleem.......

Genesis 38:24
Ongeveer drie maanden later werd aan Juda medegedeeld:"Uw schoondochter Tamar heeft ontucht bedreven en is nu zwanger." Juda sprak:"Breng haar dan weg om verbrand te worden"

Andere koek dan de tuchtiging ofte de muilpeer waar in de Koraan sprake van is, niet?

Enfin tot zover het flinterdune boekje Genesis, ik spaar u de vrouwonvriendelijkheden doorheen de ganse bijbel.

Spaar mij van om het even welke priester bisschop, pontifex imam, rabbijn of andere pipo die mij eventjes komt vertellen hoe ik moet leven.

Geef andermaal toe dat er zowel in de Islam als in de westerse stelsels een weinig vrouwvriendelijk klimaat aanwezig is.

PS: waarom krijg ik hier van de dames zo weinig bijval?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden