Los bericht bekijken
Oud 2 december 2018, 18:09   #36
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nu weet ik niet veel van gnostisisme en het boeit mij ook niet. Dat zou de reden kunnen zijn dat ik geen spoortje daarvan in het NT heb ontdekt. Verder heb ik gelezen dat gnosticisme pas tegen het eind van de eerste eeuw enige betekenis begon te krijgen. En ten slotte zegt men dat het een geheime leer is welke alleen gedeeld werd met ingewijden. Het moest voor het grote publiek verborgen blijven. Dan vraag ik mij af hoe het plotseling kon veranderen in een evangelie dat aan alle volken georedikt moet worden.
De rooms romeinse kerk is succesvol geweest in het bestrijden van de gnostiek, en heeft veel historische sporen kunnen uitwissen. Maar dat gebeurde pas later, toen de 4 gecanoniseerde evangeliën al lang een feit waren. Het cynische aan dit verhaal is nochtans dat 3 van de 4 evangeliën een duidelijke oorsprong in het gnosticisme hebben.

History can be a bitch. Hetgene wat de eerste 'kerkvaders' wilden bekampen, zit tot in de kern van de geschriften die ze zelf als canoniek bestempelden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden