Los bericht bekijken
Oud 19 november 2022, 14:17   #2184
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, 10 GW wel, geen 10 TW

Het is uiteraard gemakkelijker om 10 GW nucleair te installeren VERMITS WE DAT AL GEDAAN HEBBEN IN HET VERLEDEN.

Het is ONMOGELIJK om 10 GW *steeds beschikbare* hernieuwbaar te installeren in de komende 10 - 20 jaar.

De strikt enige reden waarom het nu onmogelijk lijkt om 10 GW nucleair te installeren is omdat regelneven dat tegenhouden, maar technisch WERD HET AL GEDAAN 40 jaar geleden.

Tussen de jaren 75 en 90 hebben de Fransen meer dan 40 GW nucleair geinstalleerd.

Tussen 75 en 86 hebben we in Belgie 5.6 GW nucleair geinstalleerd, waarvan we een deel als idioten op de vuilbak hebben gekieperd, maar misschien kan dat nog terug in gang gestoken worden. Doen we dat NOG EENS (ttz, op 10 jaar tijd 5.6 GW bijbouwen) dan zijn we binnen 10 jaar volledig nucleair en fossiel vrij. En ja, we kunnen daar een paar GW hernieuwbaar aan toevoegen om te lachen, maar die maken het verschil niet echt.



Dat het *waarschijnlijker* is, is niet waar, omdat de Groene Zottigheid nog steeds sterk staat. Een ding is zeker: we gaan geen 10 GW (geen TW he ) hernieuwbaar installeren dat dus op elk moment op vraag 10 GW kan leveren. Dat is gewoon een technische zekerheid, omdat we daar de technologie niet voor hebben.

Dat we waarschijnlijk OOK geen 10 GW kernenergie zullen installeren, is OOK waar, maar niet om technische belemmeringen *vermits dat in het verleden al gedaan werd*, is dat dus technisch perfect mogelijk. Maar we gaan het niet doen om Groene Zottigheid redenen.

Wat gaan we dan WEL doen ? Een BEETJE hernieuwbaar installeren, en voortdoen met fossiel. DAT is wat we gaan doen.




Maar die "rapportjes" zeggen gewoon wat ik ook zeg als je naar de cijfers kijkt, alleen DOEN ZE SOFISTISCH ALSOF het wil zeggen dat we op hernieuwbaar over gaan. Dat is gewoon niet waar. Volgens die rapportjes blijven we grotendeels op fossiel draaien, meer is daar niet aan.

Tegen dat hernieuwbaar 90% van de stroomvoorziening overneemt, is het gros van de CO2 uitstoot die voor een "rampzalige klimaatsverandering" zou zorgen, allang uitgestoten.

Ook volgens die "rapportjes". Alleen staan die te juichen als we 25% hernieuwbaar hebben, en komen ze klaar als we 45% hernieuwbaar hebben, terwijl dat ONBEDUIDEND is.
Ik zei TW en niet GW omdat ik mondiaal keek, niet louter BE.

Ik vergeleek 10TW nucleair met 20 TW hernieuwbaar net owv de CF, om een buffer te nemen. Niet dat de CF van hernieuwbaar tegenwoordig zoveel lager is van die van nucleair. Er zijn ook veel “rapportjes” die aantonen dat je niet veel buffer en backup nodig hebt voor leveringszekerheid. Maar als expert wist je dag ongetwijfeld al, niet?


Ik stel voor dat als je denkt dat die “rapportjes” je gelijk geven, dat he de rapportjes ook effectief een keertje leest.

Ik kijk uit naar de volgende tldr
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains

Laatst gewijzigd door Voltian : 19 november 2022 om 14:19.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden