Los bericht bekijken
Oud 19 november 2022, 19:15   #2199
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
right.

Maar bon, ge hebt me uit m'n kot gelokt, dus here goes.




argumenten voor welk punt precies? Dat vroeg ik me eigenlijk af...



Zullen we samen opzoeken wat de tijd was tussen principiële beslissing tot bouwen en moment dat de eerste stroom commercieel verkocht werd? Zowel voor recente kerncentrales (bvb. Hinkley Point C en Olkiluoto) maar evengoed de generatie van de Franse kerncentrales.

Zullen we dat vergelijken met dezelfde termijn voor pakweg Thornton? Durf je?



1, gedecentraliseerde productie is ook risicomitigatie
2, Het Waait Altijd Wel Ergens
3, Met een beperkte fossiele backup capaciteit (CAPACITEIT he, niet per se actief) kom je een heel eind
4, de tijd dat vraag inelastisch was ligt ver achter ons. Demand-respons, vraagsturing zijn al lang een realiteit in de industrie.

(Dit is hetzelfde riedeltje als de afgelopen jaren, dus sorry als ik misschien kort en arrogant overkom, maar op den duur gaat het vervelen elke keer hetzelfde te moeten herhalen als iemand nieuws met dezelfde grijsgedraaide plaat afkomt.

En don't take my word for it, lees gerust de rapporten van Elia, VREG erop na)



Gratuite en vage beschuldiging waar ik niks op kan zeggen. Welke cijfers? Productie? Kosten? Welke zelfde mensen?

Vlad, dit soort vage blabla doet mij dus concluderen dat ge gewoon bezig zijt met een kwade rant tegen hernieuwbaar/groen. Ge moet dit iets meer onderbouwen, niet gewoon grommelen.



Nee, ik denk niet dat het merendeel van de weldenkenden rekent op consuminderen. Toch zeker de energie-experts niet. Ik denk dat elk scenario uitgaat van een verdere sterke groei van de elektriciteitsbehoefte. En dat lijkt me ook correct.



Yup, er is absoluut een groene strekking die dogmatisch is en die waanzinnige standpunten innemen mbt energie. Dit staat m.i. los van de naakte observatie dat hernieuwbare energie vanaf nu gewoon de beste keuze is owv kostprijs, beschikbaarheid, schaalbaarheid en zelfs geopolitieke overweging.

Het is zonde dat we niet meer gebruik hebben gemaakt van nucleair toen het zinvol was. Helaas, het is nu niet (echt) meer zinvol om alle hoop op nucleair te leggen. Jazeker, hou de bestaande capaciteit zo lang mogelijk open, maar vecht aub geen zinloos gevecht tegen windmolens want die gaan toch winnen (ha, goeike he!)
De Belgische kerncentrales zijn op ongeveer vijf jaar tijd gebouwd en de eerste al een jaar of twee na de oliecrisis. Het is toen snel gegaan. Je hoeft ze ook niet om de twintig jaar te vervangen. Als men echt wil staan er in België tegen 2030 tien nieuwe kerncentrales en dan moet heel België en de halve Noordzee niet vol windmolens gebouwd worden, half Noord-Afrika vol zonnepanelen gelegd worden en Qatar en co van gas grijze waterstof maken of weet ik wat ze nog allemaal van plan zijn. Kerncentrales worden gewoon tegengewerkt en -gehouden.

Het mag altijd wel ergens waaien of de zon mag altijd wel ergens schijnen ... ik heb het hier niet over een gewelddadige uitbarsting als die van de Eyjafjallajökull in IJsland tien jaar geleden maar over kolossale of super-kolossale uitbarstingen zoals die van de Tambora in 1815 in Indonesië met het jaar zonder zomer als gevolg. De rapporten van Elia en VREG houden daar volgens mij geen rekening mee.

Mijn beschuldigingen aangaande de sfeer in de windenergiesector zijn niet gratuit maar steunen op wat ik vorige week nog zag in Oostende en voordien ook al las en zag. Je merkt het gewoon aan mensen werkzaam in de sector. Ik heb ook al verscheidene goed geïnformeerde teksten gelezen over hoe de windenergiesector op leugenachtige wijze lobbyt. Heb er hier op het forum al een paar gelinkt, onder andere van Lode Goukens.

Zonder nucleaire energie is de mensheid reddeloos verloren volgens mijn niet weerlegde argument over super-kolossale vulkaanuitbarstingen of andere zware natuurrampen. Zelfs met wordt het een ramp als nooit tevoren. We zijn altijd maar beter in het omgaan met kleinere natuurrampen maar zijn totaal niet voorbereid op een zeer zware en we zijn ondertussen met zoveel. Ik ben niet tegen hernieuwbare energie, heb er zelf in geïnvesteerd, maar het is complete waanzin om daar 100% voor te gaan. Ik ben direct bereid tien keer zoveel in kernenergie te investeren.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 19 november 2022 om 19:25.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden