Los bericht bekijken
Oud 20 maart 2018, 21:00   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard Een windmolenpark zonder subsidie gaat er komen in Nederland

Zou een wereldprimeur zijn, ik dacht dat Denemarken die ook al had, of bijna toch, soit.

Zo zie je maar een 10-tal jaren geleden waren er zeker schreeuwers die dat utopie vonden. Ik kan me vergissen. Maar blijkbaat schreeuwde huidig Premier Rutte dat in 2010...

Citaat:
https://www.trouw.nl/groen/nederland...idie~a59bcd35/

Nederland heeft wereldprimeur: een windmolenpark zonder subsidie

Bart Zuidervaart– 22:32, 19 maart 2018

Nuon gaat een groot windmolenpark in de Noordzee bouwen zonder financiële steun van de overheid.

Ach, die ‘malle windmolens’, sprak Mark Rutte tijdens de verkiezingscampagne van 2010. “Die draaien niet op wind, die draaien op subsidie.” Later voegde de VVD-leider nog toe: “Ze zijn lelijk, ze verpesten je uitzicht en uiteindelijk werken ze niet!”

De inmiddels beroemde subsidie-uitspraak kan voorzichtig richting prullenbak. Nuon gaat de komende jaren een groot windmolenpark in de Noordzee bouwen (Hollandse Kust Zuid) zonder financiële steun van de overheid. Minister Eric Wiebes van economische zaken maakte vandaag bekend dat het energiebedrijf de voorkeur krijgt boven het Noorse Statoil, het Duitse Innogy en een consortium met Van Oord en Eneco.

Het windmolenpark van Nuon moet in 2022 in bedrijf zijn en dan genoeg stroom leveren voor een miljoen huishoudens. Wiebes kondigde het nieuws aan met de woorden: “We hebben iets bijzonders”. Dit windpark wordt het eerste op de wereld zonder subsidie. ...
Micele is offline   Met citaat antwoorden