Los bericht bekijken
Oud 15 januari 2007, 16:35   #68
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dat was inderdaad een debat tussen agrarische kapitalisten en industriële kapitalisten. Kapitalisten hebben in het verleden dikwijls protectionistische maatregelen gesteund.
Ik ben even kwijt wie nu de agrarische dan wel de industriële kapitalisten zouden zijn in het debat omtrent de Corn Laws - Bright, Cobden, Villiers tegen Disraeli, die voor een kapitalist moet doorgaan?

Ik ben ook even kwijt waarin zulke subgroepen van kapitalisten iets anders zouden zeggen (dan het herroepen van tarieven, quota en dergelijke).

Welke kapitalisten hebben zoal protectionisische maatregelen gesteund? Kom niet af met Keynesianisten, want dat zijn geen kapitalisten (volgens de officiële doctrine, het zijn echter wel moderne liberalen).
Citaat:
Je verwart "laissez-faire liberalisme" (wat een politieke doctrine is over wat goed bestuur is) met "kapitalisme" (een economische productiewijze). Jij bent een laissez-faire liberaal, maar geen kapitalist. Albert Frère, Georges Soros en Etienne Davignon zijn allemaal kapitalisten, maar niet noodzakelijk zuivere laissez-faire liberalen zoals jou.
Dus jij ontkent het bestaan van laissez-faire kapitalisme? Jij leert mij dat ik in de verwarring ben?

Fijn.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 15 januari 2007 om 16:37.
lombas is offline