Los bericht bekijken
Oud 20 april 2007, 19:55   #1
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard op naar de modelstaat

Beste mijnheer Roossens,

Een visionair politicus schreef ooit de volgende woorden:

Citaat:
De afschaffing van de stemplicht en de invoering van het stemrecht is een eerste stap om orde op zaken te stellen. De stemplicht ontneemt de allereerste keuze aan de burger: de keuze om te gaan kiezen of niet. Hierdoor hoeven de politici geen inspanning te doen om het publiek ervan te overtuigen aan de verkiezingen deel te nemen. Wie niet meedoet, wordt gewoon gestraft door de rechter. Dat komt de politici goed uit: alles heeft er immerd de schijn van dat de door hen zo verwaarloosde democratie perfect werkt. Dat is en ilusie. Ook de burger in geval van de uitvoering van het stemrecht niet zou gaan stemmen, stelt hij een belangrijke politieke daad. Hij laat weten dat de politiek niet bezig is met de problemen waarmij hij in zijn dagelijks leven te maken heeft. Door weg te blijven, stelt hij wel degelijk een politieke daad.
Zoals u merkt, staat hiet niet dat de afschaffing van de stemplicht "een" stap is naar de modelstaat, maar wel "de eerste stap."

De VLD zit nu reeds acht jaar in de regering. Meer dan dat zelfs, acht jaar reeds levert de VLD de premier. In die tijd zou je toch denken dat de eerste stap voor de modelstaat bereikt is?

Toch merk ik dat we nog steeds opgezadeld zitten met deze stemplicht, met deze beknotting van onze vrijheid waartegen elke liberaal zou moeten strijden. Ook merk ik dat de VLD nog nooit een stap heeft ondernomen om hier iets aan te doen.

Kunt u me verklaren waarom, mijnheer Roossens? Of is de premier Verhofstadt het niet eens met de visionaire politicus Verhofstadt?

Met vriendelijke groet,
Lomeanor.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 20 april 2007 om 19:56.
lomeanor is offline