Los bericht bekijken
Oud 3 januari 2016, 00:52   #147
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Daar is hier weinig draagvlak voor. Let's face it zelfs als we hier alle anti-statisten (van anarcho-communisten tot libertarisch minarchisten) samenkrijgen in België en omstreken, wat een klein mirakel zou zijn, zijn we met twee man en een paardenkop.

Ik denk ook dat de technologie op zo'n punt is gekomen dat gewapende strijd tegen de Staat in heet westen zinloos is geworden. Tot het begin van de 20ste eeuw zie je redelijk effectieve insurrecties van relatief kleine groepen, die er zelfs in slagen grote gebieden te houden. Daarna, wanneer je tanks en vliegtuigen hebt, worden zulke insurrectie vlug de das omgedaan. Sommigen zoeken steun van grootmachten, om dan later door die grootmachten opgeslokt te worden.
Met 3D-printers en moeilijker te controleren technologie kan je wel nog de Staat een hoop last bezorgen, en dat juich ik toe. Ik hoop voor de dag wanneer er de flikken voor de verassing komen te staan dat iemand zijn wietplantage beschermt met een 3D-geprint wapen, of de deurwaarder kogels om zijn oren krijgt. maar een draagvlak voor insurrectie is hier niet. Deze cultuur geeft weinig tot niets om vrijheid en is verslaafd aan de welvaartsstaat.
Wat ik ook in deze tekst merk is het typisch anarcho-communistische blindstaren op relatieve non-issues, zoals gevangenen, en het negeren van Staatsprivilege in in het eerst opzicht 'werkers'organisaties.

Ja, dat gaat dus niet vlug op anarchistische wijze gebeuren aangezien de vette Staats-gepriviligeerde vakbond een buffer is tegen echte werkersorganisatie.
'Demanding jobs' is bovendien bijna lachwekkend. Jullie zijn ver gekomen van Proudhon, die autonomie, werkers-zelf-organisatie en mutualisme aanprees, tot 'het eisen van werk bij een ander'.

Dat gedweep met gevangenen hield steek toen het Ancien Regime en de Staat nog massaal politiek gevangen namen. Dat doen ze nu niet meer. Niet tegenstaande dat ik een hoop gevangenen zou vrij laten als het laatste woord bij mij lag, zijn gevangenen niet echt een prioriteit in het anarchisme voor mij.

Een meer levensvatbaar alternatief is voor mij agorimse, geïntegreerd in een mutualistisch kaderwerk. Laat de markt de Staat ondermijnen en eroderen.
Niet echt mee eens... Voor het anarchisme is 'zoals de heer de wever zou zegen' geen alternatief. De opkomst van het internet maakt de parlementaire democratie volstrekt overbodig. Een digitaal parlement waar iedereen vanaf geboorte lid van is, is de toekomst...Ik zie geen enkele reden om iets anders te verwachten. De Arabische lente en het flagrante falen van westerse democrtieen zijn een voorbode.
__________________
"The greatest deception men suffer is from their own opinions"(Leonardo da Vinci).
Loki is offline   Met citaat antwoorden