Los bericht bekijken
Oud 7 december 2018, 20:19   #52
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waterglas Bekijk bericht
Voor China is Rusland logistiek belangrijk, vooral in het Noordoosten. Binnenkort worden twee bruggen voltooid die Mantsjoerije met Rusland's Far East verbinden (eerste spoornetverbinding, handelsroute naar Europa, en eerste snelwegverbinding tussen de regios), er worden twee handelsroutes naar Vladivostok aangelegd, de haven geeft hen toegang tot de Noordelijke zeeroute naar Europa, 12 dagen sneller dan vanuit Chinese havens (de route van bvb Le Havre via het Suezkanaal tot de dichtsbijzijnde Chinese haven is ruim 6000 km langer dan van Le Havre via het Noorden naar Vladivostok.

Rusland is/wordt de belangrijkste energieleverancier van China, de Power of Siberia pijplijn komt volgend jaar online, en een consortium van Russische en Chinese bedrijven bouwt momenteel 's werelds grootste LNG installatie.
China importeert veel voedsel, Rusland heeft miljoenen km² landbouwgrond, in 2015-16 waren ze de grootste tarwe-exporteur, voor de VS en Canada (nu staan ze op de 2de plaats).

En China wil wapen- en raket-technologie, al is het de vraag of Rusland dat uit handen wil geven.
Ja ik hoor het, de good news show van Rusland met bondgenoot China die samen de handen in elkaar slaan tegen onze vijand USA. Hoera! Moet allemaal wel relatief bekeken worden. Die trein zijn amper een kleine 50 containers terwijl er op een modern containerschip 20.000 kunnen (er moeten dus al 400 treinen rijden) Bovendien is Yiwu op zijn minst een 3tal dagen voor een trage container trein verbinding vanuit Guangzhou, Shenzhen of Hong Kong die een haven naast de deur hebben.

Die 12 dagen "winst" is ook berekend op het meest gunstige vertrekpunt. Bovendien zal die treinkost wel op zijn minst vele malen hoger liggen dan een scheepsreis. Het werd me nog door geen enkele forwarder aangeboden, laat staan dat ik plaats op zo een trein zou krijgen. Komt nog eens bij dat je afhankelijk zijt van de goodwill van Kazakhstan en Rusland dat in geval van crisis die treinen niet geblokkeerd worden. Is eerder een prestige project van de oude Silk route.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden