Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2022, 17:50   #83
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is eigenlijk geen enkele reden om te veronderstellen dat zekere mensen veel bekwamer zouden zijn dan anderen om *algemeen* leiderschap op zich te nemen ; ik denk niet dat er uitzonderlijke intelligenties zijn die algemeen leiderschap in zich hebben, meer dan anderen ; zo met het verschil tussen boer en koeien. Ik denk dat het nog veel onwaarschijnlijker is dat er uitzonderlijke intelligenties zijn die algemeen leiderschap in zich hebben MET GOEIE BEDOELINGEN VOOR ANDEREN. Dat lijkt mij totaal uitgesloten: als je zoveel intelligenter bent dan de rest van de meute, dan ga je die toch ook misprijzen he.
Integendeel, bij de aristocraten horen die twee intrinsiek samen: hun inzicht is net van ethisch-rationele aard en ze beseffen dat ze op grond daarvan moeten handelen om goede leiders te zijn, maar ook om zelf überhaupt de vreugde te kennen van de daadwerkelijke "Übermensch" (niet die van Nietzsche, maar degene die het mimetisme fundamenteel anders weet aan te wenden dan hoe het gebeurde gedurende het grootste deel van de geschiedenis van de mens).
__________________
De waarheid voorop
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden