Los bericht bekijken
Oud 17 juli 2022, 10:23   #100
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie echt niet in waarom.

Racisme heeft a priori een goeie basis, in de zin dat het "eigen volk" laat primeren op "ander volk". Maar het is juist dat het maar een heel RUW criterium is, dat werkt op basis van proxies, en niet op basis van een causale band. En als dusdanig mag men dat niet religieus en strikt toepassen.
Maar meer nog: racisme is vaak gebonden aan simplistische visuele kenmerken, en dat zijn enkel maar heel heel ruwe indicatoren van wie "ander volk" is. Dat "ander volk" gemeden/afgemaakt dient te worden is een a priori juist uitgangspunt, maar om nu een onderscheid te maken tussen ander volk dat visueel gemakkelijker herkend kan worden en ander volk dat dat minder goed kan, is een van de nadelen van simplistisch racisme.

Kortom, racisme mist teveel vijanden, en gaat in sommige gevallen "eigen volk" viseren. Maar grosso modo is het een goeie indicator van welke grote bevolkingen a priori al uit te roeien omdat ze al a priori geen eigen volk zijn.

Want de bedoeling moet uiteindelijk toch zijn om het gros van het niet-eigen volk af te maken he. Niet omdat die "slecht" of "minderwaardig" of weet ik veel zouden zijn. Nee, gewoon omdat dat ander volk is op dezelfde planeet. Dat kan enkel maar later voor ambras zorgen, of resource gebruik dat eigen volk zou kunnen gebruiken.
Als het er echt op aan komt (leven of dood) lijkt het me niet ongewoon dat een mens voor het leven kiest ook al moet hij daarvoor een ander doden.
Als er iemand met een mes naar je uithaalt kan je je borst ontbloten of zorgen dat je iets sneller of efficiënter bent om toe te slaan.
Ook al zal het eerste af en toe voorkomen, in veruit de meeste gevallen wordt voor het eigen hachje gekozen.

Dus ik begrijp enigszins jouw standpunt.

Natuurlijk mensen preventief gaan afmaken omdat er ooit wel eens een dag zou kunnen komen waarop zij (mogelijks) met een mes …., is een heel andere zaak.

8 Miljard mensen (op de teller) intussen hoorde ik onlangs op het journaal.
Het ziet er dus effectief niet schitterend uit.

Dus wees gerust, jouw recept zal steeds populairder worden, is gewoon inherent aan de situatie (de groeiende aantallen met gepaard gaande opwaartse druk die mensen ondervinden).

De enige manier om dat te voorkomen is zelf de hand aan de kraan te houden.
Zelf zorgen dat er een geleidelijke afbouw komt (aantal geboortes mondiaal beperken).

Jij pleit om de snelkookpan te laten ontploffen.
Ik pleit om het vuur lager te zetten zodat de druk geleidelijk afneemt.

Jouw proces gaat snel, maar zorgt voor onnoemelijk veel lijden (m.i.)
Het mijne gaat traag, en gaat gepaard met minder menselijk leed (m.i.)

Meer en meer komt de dag dichterbij dat mensen de keuze gaan moeten maken welk scenario ze verkiezen.
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen

Laatst gewijzigd door satiper : 17 juli 2022 om 10:30.
satiper is offline   Met citaat antwoorden