Discussie: Vlaamse Grondwet
Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2007, 11:31   #29
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Wij kunnen lang discussieren over de juridische betekenis van 'grondwet'. Vandaag een 'grondwet' stemmen in het Vlaams parlement, druist in tegen de staatkundige structuren van België. Symbolisch kan natuurlijk héél veel in de politiek, maar de staatshervorming loopt niet langs deze weg. Wij zijn nog steeds met twee Gewesten en één Hoofdstedelijk Gewest en drie Gemeenschappen.
Fundamenteel is echter de keuze van de weg die we moeten ingaan : ik ben ervan overtuigd dat een open en eerlijke samenleving tussen Vlamingen Walen en Brusselaars een uitstekend platform vormt voor een sterke Europese, zelf werelddimensie.Dit vereist wetten, afspraken, layouteit, verdraagzaamheid. Ik heb de indruk dat het streven naar Vlaamse onafhankelijkheid voor U een doel is, geen middel. En je moet - ook van staatshervorming - beter worden. Splitsen is zo makkelijk, je gooit je problemen over de haag, maar wees verzekerd, ze komen via de achterdeur terug binnen. Ik pleit derhalve voor een doorgedreven inzet voor een betere samenleving in Europa, ons land, onze gewesten en onze gemeenschappen. Ik kies voor evenwichten ipv breuken. Darin verschillen we dus.
U ontwijkt de kwestie. België is een federale staat. Federale landen hebben deelstaten met een grondwet. België niet... CD&V pleit hier nochtans voor. Waarom geen degelijk initiatief?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline