Los bericht bekijken
Oud 2 april 2008, 16:49   #8
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Ik vraag me soms waar nu al die nobele studies toe leiden, enig idee ? Al zou ik dat bijzonder graag willen maar zie deze op dit moment niet vertaald in één of andere beleid, jij wel ?
Ik zie bewustwording altijd als stap één. Getuige de reacties in dit topic ziet men de problemen wel met het liberale model.

De huidige neoliberale politiek was een reactie op het vastgelopen Keynesiaanse model. En na een reactie komt er weer een tegenreactie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS
De wet van actie en reactie indachtig.
Ik denk in domeinen. Daar bedoel ik mee dat bepaalde verschijnselen, werking opgaan in een bepaald gebied. Om een simpele metafoor te gebruiken: H2O is vloeibaar van 0° C. tot 100° C, onder ‘normale’ omstandigheden. Daarbuiten gelden de vloeistofwetten niet.
Een liberale economie met vrije markt werkt goed onder een democratisch bestuur. Binnen Europa is zoiets al min of meer mogelijk. Maar op mondiaal niveau bestaan de randvoorwaarden ervoor nog niet. De WTO-ronde in Doha zit muurvast. En dat is niet verwonderlijk met de enorme belangentegenstellingen.
Voor liberalen geldt: onderzoek of de nodige randvoorwaarden bestaan voor een vrije markt. Indien niet, probeer die dan te creëren, maar forceer liberalisme niet vanuit ideologisch dogmatisme.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden