Los bericht bekijken
Oud 3 april 2008, 10:09   #14
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Omdat ik zeer realistisch ben op dat vlak, een ware revolutie hmmm? Ik denk dat het gewoon niet snel genoeg gaat. Eigenlijk zijn we met met een aantal maatregelen al te laat. Er is enorm veel tijd verspeeld met klimaatontkenners en velen die probeerden verwarring te zaaien. Om hun eigen belang te dienen (o.a door multinationals) zoals een beetje in de tijd van de tabaksindustrie.
De meningen zullen wellicht verdeeld blijven als we er enkel over vergaderen, zoveel is duidelijk, straks is ook dat een karikatuur, net zoals BHV. Wat realisme betreft ben ik het ook met je eens maar wat ik wil bedoelen is dat je streefdoel onveranderd blijft en dat is de drijvende kracht achter een transformatieproces (waar we nu maatschappelijk voor staan). Het verzet hiertegen werkt vermoeiend in die zin dat het verzet doorgaans ontstaat door het wantrouwen dat gecreëerd werd in het verleden. Dit wantrouwen keldert dan elk plan, zelfs de meest nobele die voor ieder van ons voordelig zijn. Ongekend is onbemind, zoiets denk ik.
Citaat:
Nu tot daar ik denk dat nu de meeste inzien dat het inderdaad zinloos is om daar nog over te blijven bikkelen.
Volledig mee eens. Tegenwoordig maakt men ludieke beeldspraken over onze huidige politiek. ‘Rond de pot draaien’, heel simpel. Je trekt met een krijtje een cirkel op de grond en ieder neemt een plaats op die lijn. Naargelang de persoonlijk smaak kies je dan rechts of links en plakt er wat kenmerken aan vast. Vervolgens zeg je tegen de bevolking dat je streeft naar progressie en begint langsheen die cirkel te wandelen. Het gevolg is dat na verloop van tijd links rechts wordt en andersom, men komt elkaar geregeld tegen en dat met het nodige conflict. Op den duur weet niemand nog waar het over gaat en noemt het cirkeltjes draaien (rond die pot dus). Enfin, veel progressie maar het lijkt enkel steeds hetzelfde in een andere verpakking, schijnbaar progressief.
Citaat:
En ook de serieuze gevolgen beginnen in te zien indien we niet ingrijpen. Als we niets doen de komende jaren (10 a 15 jaar) zou het systeem inéén kunnen storten. Het klimaat kan dan een piont of no return bereiken. Waar het ene proces het andere versneld zonder dat de mens daar nog de hand in heeft.
Gelukkig dat wetenschap het allemaal netjes uitgelegd heeft. Metaforisch gezien lijkt het bijna alsof er een geschenk in het station staat maar wij denken dat het een bom is. Angst en onzekerheid dus, soms tragisch om zien hoe diep we gezakt zijn. Het voordeel is natuurlijk dat beterschap mogelijk is.
MIS is offline   Met citaat antwoorden