Discussie: Wapenwet
Los bericht bekijken
Oud 16 mei 2007, 18:00   #170
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Heu, dan hebt u nog nooit met fanatieke gelovigen gesproken. In islamitische boekhandels in mijn buurt wordt het Darwinisme afgedaan als een grote leugen. Ook extreme katholieken zijn niet altijd even open minded. Bepaalde mensen geloven eerder in de theorie van het "intelligent design", om het bestaan van God te bewijzen, dan aan te nemen dat ze van een aap afstammen.

Of er een verband is tussen religie en wapens, weet ik niet. In ieder geval is de manier waarop men wapens accepteert wel cultuurgebonden, als je het mij vraagt. Er zijn plaatsen, zoals in bepaalde staten van de VS, waar je zelfs verplicht bent een vuurwapen in huis te hebben. Dat beschouw ik al als even drastisch en ondemocratisch, dan iedereen het bezit ervan te verbieden.
We hebben het niet over fundamentalistische individuen maar over religies. Overigens dient intelligent design helemaal niet niet om het bestaan van God te bewijzen. Waar haal je dat?

Het darwinisme beantwoordt geen existentiële vragen, religies doen dat wel. Het darwinisme legt systemen bloot, religies doen dat niet. Ze beschouwen beide hetzelfde fenomeen, maar hebben met mekaar in wezen niets te maken. Daarom spreken ze mekaar ook niet tegen, en sluiten ze mekaar ook niet uit. Precies daarom heeft een wijsgerige strekking zoals het intelligent design zin: het verschaft het darwinisme een existentiële grondslag. Wat kan daar nou tegen zijn?

Overigens is zoiets niet ongewoon in de wetenschap, zelfs niet in de zogenaamde "eksakte" wetenschap. Hoe hevig is er niet geruzied over elementaire deeltjes: volgens Bohr en Sommer quanta, volgens De Broglie en Schrödinger golven. Nu zeggen we dat elementaire deeltjes zowel een quantumkarakter als een golfkarakter hebben...
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline