Los bericht bekijken
Oud 31 januari 2021, 12:24   #828
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Weet ik niet.
Ik weet dat bedrijven er op belast worden.
Dat weet ik. En particulieren tot nu toe (!) niet....

Je neemt X A stroom van het net af, gebruikt Y A stroom effectief en stuurt Z A terug. De vraag is waar die Z A verrekend wordt dus. Verdwijnen kan niet. De som van schijnbaar vermogen = effectief vermogen + reactief vermogen moet behouden blijven.

Ik zal het jou zeggen. Die reactieve stroom gaat via je injectiemeter. En als je geen contract hebt afgesloten is de waarde daarvan nul. De afnamemeter zal jouw schijnbaar vermogen meten.

Als je toevallig, zoals Peter CC weinig inductieve verbruikers in je thuis netwerk hebt staan, zal het verschil meevallen. Maar stel je hebt, zoals ik een inductieve kookplaat van 7200 W effectief vermogen en een cos phi van 0,5 dan weet je toch wat het gevolg is...

Ik ga niet beweren hoe die digitale meter met een afzonderlijke meting van afname en injectie werkt, maar ik heb zo mijn vermoedens. Ik weet wel dat die de afname meten m.b.v. een shunt. Wellicht is dat bij de injectie hetzelfde. Dus men zou bijvoorbeeld 2 meetgedeeltes kunnen maken en het afname gedeelte afsluiten door grote diodes....In dat geval ben ik vrijwel zeker dat je afname gedeelte enkel je schijnbaar vermogen meet en niet je effectief vermogen.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 31 januari 2021 om 12:36.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden